1280 x 720 (lg)
EU version

Stadler neuspěl s námitkami proti tendru na metro D: ÚOHS dal za pravdu DPP

Stadler neuspěl s námitkami proti tendru na metro D: ÚOHS dal za pravdu DPP
foto: Metro D, vizualizace Metroprojekt Praha/vizualizace Metroprojekt Praha
22 / 05 / 2025

Společnost Stadler neuspěla se svými stížnostmi vůči podmínkám tendru na automatizaci metra C a novou linku D. ÚOHS vydal pravomocné rozhodnutí k rozkladu.

Příběh okolo nové linky metra D nabírá obrátky: Petr Mlsna, předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), zamítl rozklad společnosti Stadler Praha ve věci legitimnosti zadávacích podmínek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Zpráva se objevila na webových stránkách Úřadu. Předseda Mlsna tak potvrdil správnost postupu DPP při zadávání veřejné zakázky „Vlaky a dopravní systém Automatizace linky C a nové linky I.D“. Rozhodnutí již nabylo právní moci. 

Stadler neuspěl s námitkami vůči DPP 

ÚOHS zamítnutím rozkladu potvrdil své původní prvoinstanční rozhodnutí z poloviny března týkající se námitek společnosti Stadler vůči DPP. Stadler v námitce uvedl, že DPP v rámci soutěže nepřipustil uplatnění dosud nedokončené referenční zakázky. Druhým bodem námitky byly údajně restriktivní požadavky DPP na člena týmu Specialista zabezpečovacího zařízení. ÚOHS oba body zamítl, Stadler vůči tomuto rozhodnutí podal rozklad. 

V aktuálním zamítnutí ÚOHS připouští možnost přijetí reference na dosud nedokončenou zakázku. Úřad ale zmiňuje vhodnost takového postupu jen v případě, že se jedná o nový trh s omezeným počtem dodavatelů a nedostatkem dokončených referencí. To ale podle ÚOHS není případ zakázky na metro, a DPP tudíž nemusel mít důvod k přijetí nedokončených referencí.

ÚOHS: Čím složitější tendr, tím přísnější požadavky 

K druhému bodu námitky ÚOHS uvedl, že na trhu jsou dostupní specialisté, kteří splňují praxi požadovanou DPP. Podle Úřadu byl požadavek DPP na Specialistu zabezpečovacího zařízení přesvědčivě odůvodněn a odpovídá předmětu plnění, čímž nedochází k uzavření trhu. 

ÚOHS v rozhodnutí zmiňuje, že ačkoliv jsou zadávací podmínky DPP do určité míry přísné, je zájmem zadavatele dosáhnout zdárného dokončení projektu. „Požadavky zadavatele je proto nutné považovat za legitimní a odůvodněné, protože obecně platí, že čím složitější je předmět veřejné zakázky, tím přísnější požadavky může zadavatel stanovit,“ uvádí předseda ÚOHS.  

GoA3 vs GoA4: Vyšší stupeň automatizace nebyl přijat 

ÚOHS se stížností od společnosti Stadler zabýval již na konci ledna. Stadler tehdy kritizoval rozhodnutí DPP, který vyžaduje zkušenosti dodavatele s provozem vozidel se stupněm automatizace GoA3. U tohoto stupně je nutná přítomnost operátora v kabině pro případ mimořádných událostí. Stadler nicméně dodal do metra v Glasgow soupravy, které splňují ještě vyšší stupeň automatizace, a to GoA4 – tedy zcela autonomní provoz bez obsluhy.  

Stadler dodal svá vozidla do glasgowského metra včas a úspěšně je otestoval, ale kvůli zpoždění stavebních prací nebyla infrastruktura dopředu připravena. Vlaky proto nemohly fungovat v plném provozu s cestujícími. Právě tento požadavek však DPP uvádí, jako nutný pro uznání referenční zakázky.  

O obrovský tendr za téměř 86 miliard nyní usilují dvě konsorcia: Škoda/Siemens a francouzský Alstom. Součástí zakázky je dodávka 69 plně automatických vozidel, modernizace infrastruktury na linkách C a D, ale i vybavení depa a dispečinků. Velký zájem veřejnosti budí především výstavba nové linky D, na lince C však také dojde k zásadním změnám, které přinesou automatizaci stávajícího provozu. 

Tagy