EU version

Největší změny v dějinách pražského podzemí. Metro D přinese automatizaci i kratší intervaly

Největší změny v dějinách pražského podzemí. Metro D přinese automatizaci i kratší intervaly
foto: Městská část Praha 4 / public domain /Metro D
26 / 11 / 2024

Po padesáti letech od ukončení stavby trasy metra C přichází do pražského podzemí největší změna za půl století. První úsek trasy D z Pankráce na Nové Dvory slibuje nejen moderní automatické vlaky, ale i zásadní proměnu stávající linky C. A kdy se rozjede celé Déčko? Dočkáte se v roce 2031 – pokud se vyřeší současné problémy.

Metro D je přetřásané téma z mnoha úhlu pohledu. My se nyní podíváme trochu jinou optikou. Po padesáti letech, které uplynuly od ukončení metra C Pankrác, dochází k částečnému naplnění plánu na rozvětvení této trasy. Musíme si uvědomit, že společně se zprovozněním trasy metra D dojde k největší změně v pražském podzemí za ony desítky let.

Není to tak dávno, co reportáže o propojení budoucí trasy D s metrem C proběhly médii. Kanál Badatelé.net ovšem přináší i pohled trochu odlišný. Upozorňují, že osvěcení vědí, že ono oficiální a skutečné propojení jsou dvě různé věci. Nutno také zmínit, že vybudováním čtvrté trasy metra se počítalo už od samotného počátku plánování podzemní dráhy v Praze.

 

Vstup do metra D: Tři linky nebudou stačit 

„Když se v roce 1968 narychlo předělávaly plány na už rozestavěnou podzemní tramvaj, výpočty už tehdy ukazovaly, že tři linky pro obsluhu města nebudou stačit. Přesto lze D označit za nejstěhovavější v Praze. Nejprve se uvažovalo o tom, že by Déčko plnilo funkci dodnes neexistujícího a nevyřešeného propojení Karlova náměstí a Náměstí Míru,“ konstatují ve videu Badatele.net s tím, že současnému řešení se potom začal vzdáleně blížit návrh, že by metro D obsluhovalo jižní část města, ale v koridoru podél Vltavy a napojovalo by se na dnešní linku B.

 

 

 

 

 

 

 

Tyto plány už nabyly skutečně konkrétní podoby. Ve stejnou dobu se uvažovalo o rozvětvení C na Pankráci. Současná trasa D je vlastně kombinací těchto dvou plánů, konstatují Badatele.net. 

Některé místní ovšem zajímá, kudy se bude moci do stanice D u obchodního centra vstoupit napřímo, tak ještě mezi vstupem na metro C a vchodem do obchodní pasáže. Teď jsou tu ještě nenápadné dveře a za nimi staveniště. Stěna ovšem brzo zmizí.

Metro D poprvé propojeno s trasou C, Praha 4 / public domain

 

Metro D: Největší změna v pražské dopravě

Spuštění prvního úseku trasy D přinese největší změnu v pražské dopravě od roku 1974. Její vlaky nebudou řídit strojvedoucí čili kdo si sedne dopředu, třeba známý herec, uvidí do tunelu. Někdo se například může už nyní vydat třeba na novou linku metra do Budapešti a pohled zepředu soupravy spatří už teď.

A co stanice? První zprovozněný úsek D má obsahovat v celkem pět stanic z Pankráce na Nové dvory. Nabízí se otázka, jak se budou dopravovat automatické vlaky bez strojvůdce z Pankráce na Kačerov po starém Céčku. Odpověď je jednoduchá. Na metru C budou v té době jezdit také automatické soupravystrojvedoucí zmizí i se současnými soupravami.

Plán počítá s tím, že ve stanicích vyrostou dveře oddělující nástupiště od kolejí. Současné C, tak jak si ho pamatujeme 50 let, se tedy zásadně změní.

Automatizace trasy linky metra D

Dozvěděl jsem se, že společně s automatizací se plánuje zkrátit ve špičkách interval ze 115 na 85 vteřin, a to se bez dveří prý už neobejde. Ptáte-li se, kam se přesunou dosud nejmodernější soupravy z C, tak to bude na trasu B. Říkal jsem, že první úsek D nebude mít napojení na depu, ale není to úplně jisté.

Uvažuje se totiž o tom, že úsek z Písnice až do Krčen se za pomoci razícího štítu vyrazí celý a stanice Libuš, Písnice a depo Písnice se budou dostavovat dodatečně, jakmile k nim bude stavební povolení. Tím se může zrychlit stavba, kterou teď brzdí hádky stavebních firem o to, kdo vyhrál výběrové řízení. Jsou tak ve hře i varianty, že vlaky budou nějaký čas jezdit na Písnici, zatímco cestující jen na Nové dvory, anebo že se dokonce podaří otevřít jižní spojení celé.

Průtahy okolo výběrového řízení

Původně se počítalo s tím, že první úsek D bude hotový v roce 2029, ale dohady o tom, která stavební firma vyhrála soutěž na úsek od Olbrachtovy dá na jich stavbu protahují. Pokud průtahy skončí, rozjedou se tudy automatické vlaky v roce 2031. O dva roky později pak má být hotová celá trasa z náměstí Míru na Písnici.

 

Zdroj:Badatele.net;  iDnes.cz; 

Tagy