foto: Robert Kramař/Motorový vůz "Rakev"
Motorové vozy řady 843, přezdívané „Rakve“, vzbuzují pozornost nejen svým vzhledem, ale i technickým stavem. Přestože se s nimi stále počítá v regionální dopravě, jejich budoucnost je nejistá.
Na sociálních sítích se nedávno objevily fotky ohořelého motorového vozu řady 843, přezdívaného „Rakev“, což rozproudilo diskuzi mezi lidmi z železničního prostředí. Diskuse kolem požáru motorového vozu se rychle stočila od popisu událostí. Někteří přispěvatelé na sociálních sítích kritizovali údržbu, ale objevily se i hlasy na obranu techniků a strojvedoucích. Kritici byli upozorněni, že stroje tohoto typu nejsou „blbuvzdorné“ a že vozidla mohla být do provozu nasazena bez potřebné přípravy místního personálu.
Incident se stal na Jižní Moravě. V létě 2023 radní Jihomoravského kraje rozhodli o výběru provozovatele regionální železniční osobní 2023 linkách S4 a souboru Střed. Uvedli, že doprava měla být zajištěna především právě motorovými vozy řady 842 a 843 a přípojnými a řídicími vozy.
Psali jsme
Motorová lokomotiva „Karkulka“ se stala ikonou československé železnice. Vyráběná v 60. letech 20. století, proslula spolehlivostí a svým…
„Rakev“ v hledáčku ETCS a modernizace
Motorové vozy 843 přezdívané jako Rakve jsou hodně diskutované i z jiného důvodu. České dráhy řeší, jak rozšiřovat seznam vozidel, které by mohly být vybavené mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Právě motorový vůz 843 je mezi nimi, jak informovaly České dráhy v květnu tohoto roku.
Podle dostupných údajů, České dráhy disponují celkem 31 vozy této řady. Nutné v tomto ohledu říci, že motorové vozy jsou z 90.let, ČD plánují osazení zabezpečovačem i starší vozidla. Dříve České dráhy několikrát avizovaly, že motorové vozy 843 postupně nahrazují jednotkami 847 RegioFox. „Díky dodávce nových vozidel došlo také k razantnímu omlazení regionálního vozidlového parku. Nyní jsme na průměrném věku regionálních vozidel 14 let s tím, že jak budou chodit další nové RegioFoxy přímo z výrobních linek, můžeme pokračovat ve vyřazování dosluhujících vozidel řad 854 a 843 a dále tak mládnout,“ řekl Michal Krapinec předseda představenstva a generální ředitel Českých drah v březnu tohoto roku.
Psali jsme
Byl to železniční souboj. V červenci 1938 Mallard zadupal německou konkurenci rychlostí 202,58 km/h. Rekord drží dodnes a Britové ho proměnili…
Přezdívka, co mluví za vše: Proč zrovna „Rakev“?
Přezdívka „Rakev“ vznikla čistě na základě vizuálního dojmu: specifický, hranatý a poněkud zkosený tvar střechy, zužující se k čelu vozu, připomínal některým železničářům tvar rakve.Přezdívka je tedy čistě vzhledová, odráží dojem, který vůz u části veřejnosti a personálu vyvolal. Když jsme u přezdívek, závěrem lze dodat, že Rakev není skutečně jediná. Máme taky Karkulku, Prasátko, Hruvínka, Banány, Bardotku, Ušatou ale také Hašišbednu či Šukafon a mnohé další.
Zdroj: facebook, ČD