foto: redakce RAILTARGET/Zasedání zastupitelstva hl.m.Prahy, Zdeněk Hřib
Pražský dopravní podnik (DPP) se v posledních letech dostal na hranici důvěryhodnosti. Korupční skandály, personální nestabilita a chybějící strategie jen podtrhuje to, co si mnozí už delší dobu myslí: DPP je firma, která ztratila směr. Jedním z důkazů je situace kolem auditního výboru DPP, který se stal předmětem dlouhých debat na posledním zasedání pražského zastupitelstva, kterého se redakce RAILTARGET zúčastnila.
Výbor pro audit DPP: Funkční, nebo nefunkční?
Poslední zasedání se zaměřilo mimo jiné na otázku fungování auditního výboru DPP. Hlavní problém? Výbor má mít podle pravidel minimálně tři členy. Realita? Výbor má pouze dva členy. To vyvolává otázky, jestli vůbec může plnit svoji funkci. Zatímco náměstek primátora Zdeněk Hřib tvrdí, že výbor běží bez problémů, opozice – včetně Ondřeje Prokopa z hnutí ANO – tuto verzi zpochybňuje. Prokop označil stav výboru za důsledek dlouhodobé nečinnosti a upozornil na fakt, že audit měl být hotový již 10. prosince 2024.
Podle Hřiba však situaci komplikují politické tlaky, kdy vládnoucí koalice údajně blokovala kandidáty navrhované Piráty a tlačila vlastní nominanty. To přispívá k pokračující paralýze, která je pro DPP kritickým problémem. Výbor se zatím sešel jen dvakrát, a to 9. ledna a 28. ledna 2025.
Nedávný únik informací z auditu do médií pak odhalil, že DPP v letech 2014–2022 obchodoval se 16 firmami spojenými s obviněnými v kauze Dozimetr, přičemž na tyto kontrakty bylo utraceno více než 728 milionů korun. Tento fakt jen potvrzuje, že transparentnost a odpovědnost jsou v DPP stále spíše přáním než realitou.
V posledních dvou letech je právě kauza Dozimetr hlavní aférou DPP. Policie provedla razii v DPP, což odstartovalo lavinu odhalení o korupčních praktikách. Výsledkem byla rezignace tehdejšího generálního ředitele Petra Witowského a rozsáhlé personální změny.
Psali jsme
Kauza Dozimetr se i nadále hýbe kupředu. Do hledáčku policie se vrátil developer Serge Borenstein, kvůli plánované rekonstrukci stanice metra…
Budoucnost bez vedení DPP není jediný problém
Asi největším symbolem současné situace je fakt, že DPP stále nemá generálního ředitele. Výběrové řízení na nového šéfa trvá neúměrně dlouho a rozhodně nejde o hladký proces. Do hry se dokonce dostalo jméno bývalého primátora Pavla Béma. To okamžitě vyvolalo kritiku, protože Bém má svoji kontroverzní minulost spojenou s několika pochybnými projekty.
Bez vedení se podnik jen těžko dostane z krize. Nový šéf by měl nejen stabilizovat situaci, ale také přijít s vizí, která přinese dlouhodobé řešení.
K tomu se přidávají další problémy, například s výstavbou metra D. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nedávno zahájil vyšetřování na základě stížnosti švýcarské společnosti Stadler, která upozornila na diskriminační zadávací podmínky. Stadler tvrdí, že DPP odmítl uznat jeho zahraniční reference.
Psali jsme
Výstavba pražského metra D narazila na další překážku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž zrušil výběr dodavatele pro druhou část trasy,…
Velké zahraniční společnosti, které by se rády zapojily do realizace metra D upozorňují na to, že není možné realizovat výběrová řízení v situaci, ve které se aktuálně Dopravní podnik nachází. Trvají na tom, že všechny soutěže musí proběhnout v maximálně transparentním duchu. Podle zahraničních hráčů, kteří chtějí ve výběrovém řízení podat své návrhy je klíčové pokračovat se soutěžemi až v momentě, kdy bude ustanoveno nové vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy a vyřeší se všechny otazníky, které stále DPP provází.
Většina společností již dnes disponuje etickým kodexem, což je základní vymezení společensko-právních pravidel, podle kterých daná firma funguje. Velký důraz na etický kodex je kladen především v zahraničí mezi velkými nadnárodními společnostmi. Není se tak čemu divit, že když Dopravním podnikem i samotnou výstavnou metra D stále hýbe jedna z největších korupčních kauz posledních let, je proti vnitřním předpisům těchto společností se vůbec do takové soutěže hlásit.
Situace kolem DPP navíc přesahuje hranice podniku. Selhávající komunikace mezi hlavním městem a Středočeským krajem vedou k problémům při výběru nového dopravce. Současná situace vzbuzuje otázky, zda je dopravní podnik vůbec schopný rozhodovat, ještě když se jedná o miliardové zakázky.
Psali jsme
Společnosti, které mají zájem se podílet na realizaci projektu pražského metra D chtějí odložit výběrová řízení. Kauzy, které kolem výstavby…
Zdroje: zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy,
cnn.iprima.cz,
www.railtarget.cz,