foto: zdroj: Institut plánování a rozvoje (IPR Praha)/Vizualizace pražského metra D
Největší zakázka pražského Dopravního podniku (DPP) se dostala pod drobnohled Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Švýcarský výrobce vlaků Stadler podal stížnost na diskriminaci, firma zároveň zpochybňuje, zda podmínky adekvátně zohledňují zahraniční reference a autorizace.
Pražský Dopravní podnik (DPP) řeší svou historicky největší zakázku – dodávku zbrusu nových vlaků pro linky C a D a celkovou modernizaci metra. Soutěž o obří kontrakt za téměř 86 miliard korun se ale zadrhla. Do hry vstoupil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se obrátil švýcarský výrobce vlaků Stadler. Ten tvrdí, že zadávací podmínky výrazně omezují konkurenci.
Psali jsme
Po padesáti letech od ukončení stavby trasy metra C přichází do pražského podzemí největší změna za půl století. První úsek trasy D z Pankráce…
Spor o referenční podmínky. Diskriminace nebo ochrana kvality?
Podle dokumentu, který má redakce RAILTARGET k dispozici, spočívá jádro problému v požadavku na zkušenosti z provozu vozů se stupněm automatizace GoA3. Tento systém umožňuje vlaku jezdit autonomně, ale na palubě musí být přítomen operátor, který může v případě potřeby převzít kontrolu.
Situace je přitom paradoxní. Stadler dodal do Glasgow moderní soupravy metra, které splňují ještě přísnější stupeň automatizace GoA4. Tento systém dokáže zajistit plně autonomní provoz bez přítomnosti jakéhokoli personálu na palubě. Přesto, tato reference nebyla uznána. Proč? Důvod neleží na straně výrobce. Vlaky byly dodány včas, úspěšně prošly testováním a jsou plně připravené k provozu. Problém spočívá ve zpoždění stavebních prací na infrastruktuře. Kvůli tomu zatím metro nezačalo jezdit podle plánu.
Stadler argumentuje, že i přes tento „papírový“ nedostatek, jeho technologie plně odpovídají požadovaným standardům a měly by být uznány. Pražský dopravní podnik ale vidí situaci jinak. Podle pravidel DPP je možné započítat jen takové reference, kde už vozy jezdí s cestujícími. Glasgowské metro tak jako reference nebylo uznáno.
Psali jsme
Velkolepý plán výstavby bratislavského metra, které mělo spojit plánovaná sídliště s centrem, se řeší, či lépe řečeno, nyní už neřeší, více jak…
Aktuální situace, kdo se přihlásil?
Zatímco Stadler zůstává pod čarou, do tendru se přihlásily dvě konsorcia. První tvoří Škoda/Siemens, druhé pak francouzský Alstom. Právě tato dvě uskupení tak budou dál bojovat o obří kontrakt, který zahrnuje nejen dodávku 69 plně automatických vlaků, ale také vybavení depa, dispečinků a modernizaci infrastruktury pro linky C a D. Linka D má být zcela nově postavená, zatímco na lince C dojde k automatizaci současného provozu.
Česko má dlouhodobě šanci těžit z otevřeného konkurenčního prostředí, a to platí obzvlášť u tak obrovských zakázek, jako je pražské metro. Zapojení prestižních zahraničních hráčů, jako je Stadler, do českých veřejných zakázek by mohlo přinést mnohem víc než jen moderní vlaky. Zahraniční konkurence přináší tlak na nižší ceny, vyšší kvalitu i větší transparentnost tendrů. Švýcarská společnost patří mezi světové lídry v oboru, a její moderní soupravy metra úspěšně slouží v mnoha předních městech, včetně Berlína, Minsku, Atlanty a brzo i zmíněného Glasgow.
Psali jsme
V kauze Dozimetr došlo v posledním týdnu k zásadním zvratům a odhalením. Starosti zůstávají, jednání ve sněmovně se mění ve přestřelky…
Problémy DPP
Celé výběrové řízení probíhá ve stínu problematické minulosti. Pražský dopravní podnik se ještě nezbavil dozvuků kauzy Dozimetr. Policie v rámci razie Národní centrály proti organizovanému zločinu zadržela i tehdejšího šéfa DPP Petra Witowského. A situace na vedení podniku zůstává napjatá, nový generální ředitel se stále hledá, přičemž výběrové řízení na tuto klíčovou pozici má být uzavřeno teprve letos.
Do toho přicházejí znepokojivé závěry nedávného auditu. Ten ukázal, že mezi lety 2014 a 2022 DPP obchodoval se 16 firmami spojenými s obviněnými v kauze Dozimetr. Na těchto kontraktech utratil přes 728 milionů korun. Audit DPP je nyní bodem na programu zasedání zastupitelstva Prahy, jeho projednání se očekává příští čtvrtek 23.1.2025.
Tato nejistota ve vedení podniku vyvolává otázky o jeho schopnosti efektivně řídit tak rozsáhlé projekty. Jak se spor vyvine, ukáže až rozhodnutí ÚOHS. Celý projekt mezitím nabírá zpoždění a tak pražské metro, obrazně řečeno, stále hledá světlo na konci tunelu.
Psali jsme
Letos v září uplyne šedesát let od prvního odpalu při ražbě vodovodního přivaděče Želivka, což byl počátek společnosti Subterra. Z podniku zaměřeného…
Zdroje: Informace redakce RAILTARGET,
cnn.iprima.cz,