foto: foto: Peter Nikmon / Flickr/Laminátka
České železnice mají své ikony, které nezapřou svůj vliv na historii a vývoj dopravy. Mezi ně patří i legendární lokomotivy známé jako "Laminátky". Redakci RT zaujalo, jak lidé na sítích na ni s nostalgií vzpomínají.
„Smutná kráska Laminátka v nádherném kabátu, ale s nefunkční strojovnou. Vyrobena byla v roce 1966 s výrobním číslem 5386,“ uvádí aktivní člen facebookové skupiny Elektrické lokomotivy a sdílí její fotku. Lidé na ni totiž s nostalgií vzpomínají, jak nasvědčují komentáře pod příspěvkem. „Tento kabátek Laminátkám moc slušel. Ten Najbrt je hnusný,“ uvádí diskutující pod příspěvkem. „Však pánové Kardaus a Diblík vytvořili jako součást designu i toto barevné schéma, které ladí s tvarem karoserie. Všechno ostatní je paskvil...,“ vzpomíná další nadšenec vlakových souprav. „Nádherná mašinka,“ přidává.
Lokomotiva řady 230 je univerzálního určení, přezdívaná nejčastěji Laminátka nebo lamino. Název pochází z jejich karoserie, která je vyrobena z laminátu, což bylo v té době poměrně inovativní řešení. Je také nesmírně cenná pro svůj ikonický design Otakara Diblíka, který pro stavbu skříně lokomotivy použil jako materiál tehdy nový a nepříliš vyzkoušený skelný laminát.
Psali jsme
Pamatujete na ikonické ”osmidveřáky”, známé svými širokými nástupními plošinami? Vraťte se s námi do doby, kdy tyto vozy dominující druhé…
Barevné řešení bylo velmi nápadité. Takový soulad mezi výtvarným zpracování skříně a kombinací barev nebyl zřejmě na žádné lokomotivě uplatněn. Základní barvou byla červená, ozdobný prolis byl natřen šedě a jako doplňková barva mezi horní a spodní partií skříně byla použita žluť chromová. Naprostou degradaci designu lokomotivy přinesla polovina 70. let. Po pokusech o zjednodušené lakování celé skříně jedním odstínem byla pro vozidla střídavé trakce zvolena koncepce krémové a světle červené. Po roce 1982 byl tento nátěr doplněn o žlutý výstražný proužek na čele. Na konci osmdesátých let bylo zavedeno nové schéma unifikovaného nátěru, které spočívalo v tom, že lokomotiva byla natřena celá červeně s žlutým pruhem šíře 60 cm, konstatuje web Stránky přátel železnic. V roce 2007 dojde k úplnému ukončení jejich provozu v osobní dopravě v ČR. A dojde i ke změně jejich designu na jednotné unifikované barevné schéma společnosti ČD Cargo, sestávající z kombinace modrých barev.
Laminátky jsou považovány za symbol jedné éry a dodnes vyvolávají nostalgii u mnoha železničních nadšenců. „Laminátka“ byla největší a nejtěžší elektrická lokomotiva určená pro traťovou službu na území ČR. Jedná se o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území.
Psali jsme
První myšlenka na propojení Československa s Jaderským mořem vznikla už v roce 1919. Přestože tento ambiciózní projekt přitahoval pozornost,…
Redakce RAILTARGET pod příspěvkem také zaznamenala diskuzi o tom, kde se nyní vlaky nacházejí. Diskutující se nemohli shodnout a přeli se. Tak se redakce rozhodla toto téma prozkoumat a zjistit, jaký je další osud této legendární elektrické lokomotivy, která byla vyrobená v plzeňské Škodovce mezi lety 1966-1967.
A zjistili jsme toto. V roce 2021 opustila téměř po 60 letech západočeskou metropoli. Unikátní prototyp elektrické lokomotivy se stěhuje z Techmánie do Národního technického muzea (NTM) v Praze. Vzácná mašina skončila ale nejdříve v depozitáři NTM v Chomutově. Dosud byla součástí expozice plzeňské Techmanie, která má ve sbírce několik lokomotiv z plzeňské Škodovky. A na jihu Slovensku sloužila až do 10. prosince 2023, kdy vypravily ŽSR poslední vlak. O 3 dny později byla převezena do Železničního muzea ve starém lokomotivním depu v Bratislavě.
Historie a vývoj
Zajímavá je také optika historie, kterou redakce RT nechtěla nechat stranou. Lokomotivy řady 230 (pro stejnosměrnou trakci) a 240 (pro střídavou trakci) dosahovaly výkonu kolem 2 600 kW a maximální rychlosti až 120 km/h. S hmotností přibližně 84 tun byly schopny efektivně táhnout jak osobní, tak nákladní vlaky.
První dodanou „Laminátkou“ k tehdejším ČSD byla S 489.0001, kterou zástupci plzeňského depa přebírali z výrobního závodu 18. května 1966. Cena nové lokomotivy byla 2 982 000 Kčs.
Po celém Československu byly nasazovány na různé tratě, kde bylo k dispozici elektrické napájení. Jejich spolehlivost a odolnost vůči korozi z nich udělaly důležité hráče v železniční dopravě.
Závěrem lze říci, že lokomotiva "Laminátka" si získala své místo v srdcích lidí díky svému nezaměnitelnému vzhledu a dlouholeté službě v dopravním systému. Její existence připomíná éru, kdy československé železnice procházely významnými změnami a modernizací.
Zdroj: Facebook Elektrické lokomotivy; Stránky přátel železnic