EU version

"Jediné vozy, kde toleruji zapařenou koženku," vzpomíná cestující na ikonickou Bai-ku

&quote;Jediné vozy, kde toleruji zapařenou koženku,&quote; vzpomíná cestující na ikonickou Bai-ku
foto: Public Domain /ČD Nostalgia
07 / 05 / 2024

Pamatujete na ikonické "osmidveřáky", známé svými širokými nástupními plošinami? Vraťte se s námi do doby, kdy tyto vozy dominující druhé třídě byly nepostradatelnou součástí železniční dopravy. Navzdory jejich vyřazení z provozu zůstávají v srdcích cestujících pevně zakořeněny.

Zpátky do minulosti. Z osobní dopravy byly vyřazeny v 90. letech. Pro svoje charakteristické široké nástupní plošiny s dvojitými dveřmi jsou známy pod názvem osmidveřák, to jsu vozy Bai.

Velmi populární čtyřnápravové osobní vozy druhé třídy se dvěma velkoprostorovými oddíly a chodbou uprostřed, určené pro vnitrostátní přepravu, to jsou vozy Bai.  První dva prototypové vozy částečně odvozené od přípojných vozů Baim byly ve Vagónce Studénka vyrobeny v roce 1969.

ČD Nostalgie / Public domain

Lidé na ně s nostalgií vzpomínají. Přečtěte si, jaké vzpomínky a dojmy sdílejí nadšenci na sociálních sítích a proč tyto vozy zanechaly tak výraznou stopu v historii železnice. „Jediné vozy, kde jsem ochoten tolerovat zapařenou koženku. Osmi dveřová Bai-ka, sloupek mezi dveřmi se dal vyndat, aby se lépe nakládali ranění / mrtví na nosítkách. V dobách mého mládí jezdily i na rychlících Praha - Nový Bohumín,“ vyjadřuje svůj názor na facebookové stránce pod fotkami vozu cestující a milovník vlaků. Pod příspěvkem se strhla lavina dalších diskutujících. „Zlaté koženky, jezdilo se na nich skvěle, byly pohodlné,“ uvedl další z nich. „Parádní pohodlné vozy, rád na ně vzpomínám,“ říká další. „Jj, pamatuji. Jezdili jsme jimi takto o víkendech mezi Ostravou a Valmezem,“ vzpomíná s nostalgií další na stránce Milovníci vlaků. 

Vozy jsou vyřazeny z provozu od roku 2014. Bai se v běžném provozu již nevyskytují. Setkat se s nimi můžete jen při zvláštních nostalgických jízdách. 

ČD Nostalgie / Public domain

Trochu z historie…..

 K jeho kořenům se musíme podívat na Slovensko. Tam totiž byla zahájena elektrifikace hlavních tratí.  Předpokládalo se totiž, že bude možno zvýšit traťovou rychlost na elektrifikovaných tratích na 120 a ve vybraných úsecích až na 150 km/h. A zde již nevyhovovaly dvojnápravové "Rybáky" s max. rychlostí 100 km/h. Muselo dojít ke změně.

Milan Laštovka / public domain

V letech 1972 - 1975 bylo vyrobeno dalších 525 sériových vozů pod původním označením Bai. Vozy disponují 88 místy k sezení na pevných dvojitých sedadlech s odklopnými sedáky. Zavazadlové police jsou příčné, konstruované z hliníku. Na obou představcích vozu je umývárna a WC. Vytápění vozu je teplovzdušné s výměníkem tepla parním a elektrickým o napětí 3000 V s automatickým ovládáním. Osvětlení vozu je zářivkové, nouzové osvětlení žárovkové. V roce 1983 byly vozy přeznačeny na řadu Btm a v roce 1990 obdržely označení Bt. K ukončení pravidelného provozu vozů této řady došlo v roce 2014, kdy byly prakticky všechny vozy zrušeny s výjimkou několika vozů určených k zachování.

Zdroj: ČD Nostalgia; 

Tagy