EU version

Německá železnice na pokraji kolapsu: Dluhy DB se hromadí a hrozí zastavení staveb

Německá železnice na pokraji kolapsu: Dluhy DB se hromadí a hrozí zastavení staveb
foto: DB / Public Domain/Deutsche Bahn
09 / 12 / 2024

Německé dráhy se ocitly v jedné z nejhorších finanční krizi za poslední desetiletí. Rekordní dluhy a hrozba zastavení klíčových investic zanechávají budoucnost německé železnice viset na vlásku.

Podle agentury Reuters s odvoláním na interní zdroje v Deutsche Bahn (DB) nedosáhne firma v roce 2024 plánovaného zisku před zdaněním a splátkami úroků ve výši 1 mld. EURO. Důvodem nižšího zisku zhruba ve výši 700 mil. EURO jsou přetrvávající problémy v dálkové dopravě, které nedokázaly eliminovat ani dobré výsledky spediční dceřiné společnosti DB Schenker.

Po zaplacení úroků zůstávají Deutsche Bahn dluhy ve výši zhruba 33 miliard EURO. Podle tříletého reorganizačního plánu se má situace v příštích letech změnit a výsledek hospodaření by měl od roku 2027 činit 1 mld. EURO. Nicméně už bez DB Schenker, kterou koncern DB letos odprodal dánskému koncernu DSV za 14 mld. EURO

Restruktualizace DB, prodej DB Schenker a rozpad německé vlády

Výnosy z prodeje DB Schenker použije DB striktně ke snížení čistého finančního zadlužení a tím si sníží náklady na úroky. Vzhledem k celkové hospodářské situaci v Evropě a stagnaci či recesi hospodářství v Německu je zřejmé, že výsledkově budou příští roky 2025 a 2026 nejhorší v historii firmy. Výsledky restrukturalizace se mají plně projevit až v roce 2027.

Deutsche Bahn řeší i další problém, který je důsledkem rozpadu vlády: finance, které dostává dceřiná společnost pro železniční infrastrukturu DB INfraGO zatím DB neobdržela. Podmínkou opoziční CD/CSU je nejprve uvolnění cesty k únorovým předčasným volbám, které se má formálně stát vyjádřením nedůvěry vládě 16. prosince 2024. V případě, že by Deutsche Bahn prostředky neobdržela, musela by získat formou krátkodobých půjček na kapitálovém trhu, což by prodražilo cenu realizovaných projektů. V nejhorším případě by hrozilo zastavení staveb a modernizačních prací na železnici, což ale zatím zástupci všech politických stran ve Spolkovém sněmu vylučují. 

 



 


Zdroje: redakce RAILTARGET, Reuters

Tagy