EU version

Německo a DB InfraGO: Poplatek za železniční dopravní cestu se zvýší o 16 %

Německo a DB InfraGO: Poplatek za železniční dopravní cestu se zvýší o 16 %
foto: DB / public domain /DB
13 / 11 / 2024

DB InfraGO plánuje zvýšit poplatky za železniční cesty o více než 16 %, což vyvolává napětí a obavy o budoucnost německé železniční dopravy.

Německý provozovatel železniční infrastruktury DB InfraGO v příštím roce zvýší poplatek pro železniční dopravce v průměru o 16 % a pro další roky plánuje další navyšování. Jedním z hlavních důvodů je snížení financování DB InfraGO ze spolkového rozpočtu v důsledku ekonomické recese a všeobecných rozpočtových škrtů. Aby DB INfraGO vyrovnal snížené příjmy, rozhodl se přenést problém na dopravce.

 

Konflikt DB InfraGO a VPI, rozhodnout má Wissing

 

Německo se ocitá v konfliktu dvou cílů: na jedné straně potřebuje pro železniční infrastrukturu prostředky na rozvoj, modernizaci a na údržbu, na druhé straně neustálé zvyšování provozních nákladů železničních dopravců hrozí obrátit kýžený modální přesun ze silniční dopravy na železnici. Dopravcům samozřejmě hrozí další ztráty v přepravách. Německý Svaz majitelů nákladních železničních vozů (VPI) se proto obrátil na ministra dopravy Volkera Wissinga a další politiky v Berlíně s výzvou, některé dopravní společnosti chtějí napadnout rozhodnutí DB InfraGO u soudu.

 

 

Regulace a DB IngraGO

 

Německý regulátor, Spolková agentura pro sítě zasáhla v případě zvýšení přístupových sazeb DB InfraGO a stanovila horní hranici nákladů, která určuje, kolik může provozovatel infrastruktury na poplatcích celkově získat. Pro rok 2026 činí tento limit 7,4 miliardy EUR. To je o 10 % více než v roce 2025, ale o 800 milionů méně, než společnost DB InfraGO požadovala. Pokud se nic nezmění, i v dalším roce 2026 by mohl poplatek za použití železniční cesty vzrůst o dalších 20 %.

Dopravci aktivitu regulátora obecně přivítali, podle sdružení Die Güterbahnen jde o první rozhodnutí, které chrání dopravce před svévolným zvyšováním poplatků. Sdružení však vyzvalo zákonodárce, aby změnili pravidla, jimiž se řídí výpočet poplatků za infrastrukturu v Německu, což by znamenalo novelizovat německý zákon o dráhách. Lze očekávat, že také DB InfraGO se pokusí rozhodnutí regulátora zvrátit.

V Německu tedy nadchází období, kdy v provozních nákladech vnitrostátních a mezinárodních přeprav zavládne nejistota. Z hlediska dekarbonizace, ve které je Německo v Evropě dlouhá létá lídrem a tvůrcem programů, je opatření v přímém rozporu s jejími cíli.

Zdroj: dbinfrago

Tagy