EU version

Cíle nového ministra dopravy? Modernizace, VRT i boj s pandemií

Cíle nového ministra dopravy? Modernizace, VRT i boj s pandemií
foto: Alice Houserová- redakce /Martin Kupka
17 / 01 / 2022

Vláda Petra Fialy se v programovém prohlášení zavazuje k modernizaci 290 kilometrů železničních tratí. Tímto krokem chce pravděpodobně ulevit dálnicím a přesunout větší objem zboží na koleje.

Ministerstvo dopravy plánuje nemalé investice do železniční infrastruktury, ať už do regionálních tratí, nebo těch vysokorychlostních. Stavba oněch vysokorychlostních tratí se prozatím nachází v přípravné fázi, teprve loni došlo k zahájení dokumentace k územním rozhodnutím ohledně třech chystaných úseků. Správa železnic rovněž připravuje podklady k posudku stavby z hlediska vlivu na životní prostředí. Vláda považuje přípravu vysokorychlostních tratí za natolik prioritní, že plánuje jejich výstavbu legislativně ošetřit. „Jsme ve finále s programovým prohlášením vlády. Za resort dopravy v něm najdete závazky zprovoznit v tomto volebním období 200 km dálnic a zmodernizovat 290 km železnic. Chci výrazně zrychlit přípravu VRT a zprovoznit užitečné digitální služby v agendě vozidel a řidičů,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. Začátek roku 2022 uzavřela Správa železnic smlouvu na projekt vysokorychlostní tratě Moravská brána, zahájení stavby odhaduje na rok 2025.

Z programového prohlášení vlády i z úst samotného ministra dopravy vyplývá cíl modernizovat 290 kilometrů tratí, dokončit rekonstrukce železničních uzlů v Plzni a Pardubicích a zahájit přestavbu uzlu Česká Třebová. V důsledku těchto kroků má dojít nejen k inovacím v osobní dopravě, ale především v té nákladní. Mimo navýšení počtu cestujících veřejnou dopravou chce nová vláda navýšit objem zboží přepravovaného po železnici, ulevit tak přetíženým dálnicím a dostát evropskému cíli převodu 30 % nákladní dopravy na železniční a vodní cestu do roku 2023.

Programové prohlášení však nekalkuluje s nevolí samotných dopravců, kteří často argumentují náročnější logistikou. Kupka kontruje již existující poptávkou mezi dopravci, kteří potřebují silnou železniční síť. K jejímu zefektivnění napomůže i modernizace železničních uzlů, momentálně probíhá modernizace toho pardubického, v zahajovací fázi se nyní ocitá Česká Třebová. Zvýšení kapacity má napomoci i investice do zabezpečovacích systémů. „Díky investicím do ETCS se budeme snažit významně přispívat k bezpečnosti, aby se vlaky vešly do kratších slotů. To se už projeví,“ řekl kdysi Kupka serveru seznamzpravy.cz.

Mimo ostatních úskalí i resort dopravy se potýká s problémem pandemie koronaviru SARS-CoV-2. Minulý týden se ministr Kupka zúčastnil krizového štábu Českých drah a ČD Cargo, kde se řešila opatření pro zajištění obsluhy železniční dopravy v případě rozšíření varianty Omikron, neboť zahraniční případy ukazují rychlý nárůst počtu nemocných v krátkém čase.

„V případě velkého nárůstu nemocných mezi zaměstnanci ČD bude prioritou zajistit dopravní obslužnost regionálních a příměstských tratí v časech dopravních špiček tak, aby se lidé dostali do zaměstnání a děti do školy,“ tvrdí ministerstvo dopravy.

Tagy