EU version

Méně hlučná železnice, nová lávka. Obyvatelé České Třebové se mají na co těšit

Méně hlučná železnice, nová lávka. Obyvatelé České Třebové se mají na co těšit
foto: Správa Železnic/public domain/Česká Třebová
23 / 07 / 2024

Evropská unie podpoří deset projektů Správy železnic celkovou dotací 11,5 miliardy korun. Největší část prostředků směřuje na přestavbu stanice Česká Třebová. Další projekty zahrnují přípravu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, modernizaci úseku Kolín – Mělník – Děčín a rozvoj zabezpečovacího zařízení.

Deset dalších projektů Správy železnic podpoří Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF), informovala tisková zpráva Správy železnic. Největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021-2027 míří na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová. Dotace v celkové výši 11,5 miliardy korun se Správě železnic podařilo získat také na zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, nebo na další rozvoj moderního zabezpečovacího zařízení.

Seznam podpořených projektů:

· Modernizace železničního uzlu Česká Třebová – stavební práce

· Projektová příprava VRT Praha - Brno - Břeclav

· Projektová příprava železniční trati Kolín - Mělník – Děčín

· ETCS České Velenice - České Budějovice - Horní Dvořiště

· GSM-R Hranice na Moravě - Horní Lideč - Střelná

· ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Plzeň - Domažlice - st.hranice SRN, 2. stavba, úsek Plzeň (mimo) - Nýřany - Chotěšov (mimo)

· ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba, Nezamyslice - Kojetín - ERTMS + zabezpečovací zařízení

· ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží

· Zabezpečovací zařízení pro vybrané úseky české železniční sítě

· Vybavení diagnostických vozidel Správy železnic palubními jednotkami ETCS

Uzel Česká Třebová je důležitým místem jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. Rekonstrukce umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků, stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do prosince 2031.

Správa železnic získala dotaci i na přípravu vysokorychlostních tratí, konkrétně na zpracování projektové dokumentace pro VRT Praha – Brno - Břeclav. Finančně podpořené byly dokumentace pro povolení záměru, konkrétně pro úseky: VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava včetně napojení na konvenční tratě. Vyjma výdajů na projektovou přípravu úseků bude financována i projektová příprava dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno–Vídeňská VRT.

Významnou prioritou EU a České republiky je zabezpečení železničních tratí moderním zabezpečovacím zařízením a evropským zabezpečovačem ETCS. Správa železnic obdržela v této výzvě všechny požadované prostředky na zabezpečení železnice.

Správě železnic se dlouhodobě daří čerpat finance z programu CEF. Připravenost projektů umožnila ve třech dosavadních výzvách získat celkové dotace ve výši přibližně 33 miliard Kč. Významně to pomohlo vyčerpat prostředky, které byly v rámci programu pro Česko přidělené. O získání další podpory bude Správa železnic usilovat i v poslední, čtvrté výzvě s termínem předložení žádostí v lednu 2025.

Zdroj: Tisková zpráva Správa železnic 

Tagy