foto: Wikimedia Commons/ CC BY 3.0/Štěchovický most
První svého druhu v Československu – s dutými betonovými oblouky a rozpětím přes 100 metrů – patří mezi technické unikáty meziválečné éry. Přežil nacistické nálože i povodně, a po rozsáhlé rekonstrukci za téměř 100 milionů korun opět spojuje lidi na obou březích Vltavy.
Nedávno se postaralo o mediální pozornost otevírání mostu Dr. Edvarda Beneše ve Štěchovicích. Železobetonový most, který dělníci opravovali od loňského jara, je od konce dubna průjezdný. Práce si vyžádaly téměř 97 milionů korun a proti původním plánům se protáhly o půl roku.
Oprava mostu Dr. Edvarda Beneše za 97 milionů skončila – provoz obnoven
„Most je důležitou dopravní tepnou nejen pro obyvatele, ale nacházíme se v turistické oblasti, takže je důležitý i pro ty, kdo sem přijíždějí jako turisté. Během rekonstrukce bylo uzavření mostu pro místní obyvatele velkou zátěží a velkou komplikací, protože jsme jim přerušili spojení a ta objízdná trasa pro auta byla velmi dlouhá,“ sdělila mluvčí krajských cestářů Petra Kučerová. Cílem rekonstrukce bylo prodloužení životnosti a zvýšení zatížitelnosti mostu, který byl dlouhá léta zanedbáván. Starý most uvnitř praskal a korodoval, místní se však bez něj neobejdou.
Kvůli uzavírce se lidem prodloužila cesta do nedalekých Štěchovic o více než 20 kilometrů. Objízdná trasa vedla přes Slapy, případně museli použít přívoz. Záchranáři kvůli objížďce otevřeli v Hradištku nové výjezdové stanoviště.
Štěchovický most: Projekt odvážné generace stavitelů
Prozkoumali jsme také jeho technickou historii. Most Dr. Edvarda Beneše, který v místech někdejšího přívozu přes Vltavu spojil 20. května 1939 Štěchovice s protějším Brunšovem, patřil v té době k technickým unikátům. Lze jej totiž řadit mezi náročné výzvy, jak z hlediska projekčního, tak po stránce realizační. Jedná se o komplexní a složitou stavbu, kde každý detail souvisí se sérií dalších. Jde také o první mostní stavbu v Československu, která měla dva duté betonové oblouky a zároveň první most s rozpětím nad 100 m. Ve třicátých letech dosáhlo tak československé mostní stavitelství evropského věhlasu.
Štěchovický most: Přežil válku i velkou vodu
Autorem konstrukce se 114 metrů dlouhým obloukem byl architekt Miloslav Klement. „Elegantní stavbu s dutými oblouky a zavěšenou mostovkou začala stavební firma podnikatele Karla Kindla stavět v srpnu 1937, hotová byla za rok a tři čtvrtě,“ popisuje server iDnes.cz. Stavba dle dobových informací spotřebovala asi 6 000 m³ betonu, 200 000 kg oceli a stála asi 3 000 000 Kč.
Koncem druhé světové války most těsně unikl zničení. Němci se jej chystali podminovat, díry na nálože ale zůstaly prázdné. Po skončení války byl most opraven a roku 1946 pojmenován po tehdejším prezidentu republiky. Most přežil i ničivé povodně v roce 2002.