foto: Martin Divisek; EPA-EFE/Aféra Katargate zahýbala vedením evropského sektoru dopravy. Nově ji řídí Maja Bakran Marcich
Aféra známá pod názvem Katargate, kdy si poslanci Evropského parlamentu nechali platit cesty a ubytování Katarem a dalšími neevropskými státy, zasáhla i Evropskou komisi.
Na jaře 2023 odstoupil nejvyšší úředník komisariátu pro dopravu DG Move Henrik Hololei, protože si v letech 2015 – 2021 nechával hradit od vlády Kataru letenky ve vyšších třídách s leteckou společností Qatar Airways, i když v té době Evropská komise jménem členských států vyjednávala dohody s Katarem o liberalizaci letecké dopravy.
Nyní probíhá interní vyšetřování, do jaké míry představuje toto chování u euroúředníků střet zájmů. Evropská komise nejprve Hololeie bránila a trvala na tom, že formálně žádná pravidla neporušil. Zároveň však začala zpřísňovat interní pravidla, aby podobné události vůbec nemohly nastat. Hololei se po dobu vyšetřování stal politickým poradcem bez řídicí odpovědnosti v DG INTPA, odboru Komise, který má na starosti mezinárodní politiku partnerství a rozvojovou politiku EU s cílem snížit chudobu, zajistit udržitelný rozvoj a prosazovat demokracii, lidská práva a právní stát na celém světě.
Psali jsme
Z důvodu potřeby dokončit klíčovou dopravní infrastrukturu zřídila Vláda k posílení meziresortní spolupráce a koordinace Vládní výbor pro strategické…
Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová přislíbila prosadit etický dohledový orgán, který by byl schopen vyšetřovat a trestat pochybení ve všech institucích EU. Zatímco Parlament prochází v důsledku Katargate reformami, aby se vyhnul budoucím problémům s korupcí, pravidla pro úředníky Evropské komise a Rady EU se řeší teprve nyní.
Henrik Hololei a jeho tým se významně zasloužili o zařazení návrhu středoevropských států na doplnění sítě transevropské dopravní sítě TEN-T o vysokorychlostní železnice. Řízením DG Move byla pověřena Hololeiova zástupkyně Maja Bakran Marcich z Chorvatska.
Tagy