foto: Redakce RT / public domain /PKP CARGO
Panika v PKP CARGO. V boji s obrovskou provozní ztrátou propouští nejen zaměstnance, ale razantně stahuje finanční podporu pro fotbalový klub i Polský olympijský výbor. Jak přežije tento polský nákladní železniční gigant?
Už dříve redakce RT informovala o finančních problémech PKP CARGO. Prozatímní vedení společnosti se snaží provozní ztrátu ve výši 118 PLN za první čtvrtletí tohoto roku eliminovat všemi způsoby. 30 % zaměstnanců zařadí do režimu „překážek v práci“ , a to od 1. července.
Psali jsme
Představenstvo společnosti PKP CARGO oznámilo plán zavedení úsporných opatření, která postihnou až 30 % všech zaměstnanců. Na co se mohou připravit?…
To ale není vše. Firma razantně omezuje i svoje společenské angažmá. Redakce RT zjistila, že také s okamžitou účinností k 10. květnu 2024 ukončila sponzorství prvoligovému fotbalovému klubu Widzew Łódź. Klub, který je v tabulce polské PKO BP extraligy až desátý, a nevede si příliš dobře, se s tímto rozhodnutím musí vyrovnat uprostřed rozehrané soutěže.
Dalšími, se kterými PKP CARGO okamžitě ukončilo smlouvy, je Polský olympijský výbor a klub nižší fotbalové soutěže Unia Skierniewice. Rozhodnutí společnosti je motivováno nejen finanční situací, ale i auditem sponzorských smluv, které nejsou podle nového prozatímního vedení firmy dostatečně zdůvodněné. V případě olympijského výboru obsahují i nepřijatelný prospěch pro osoby spojené s PKP CARGO ve formě financování zájezdu na olympijské hry do Paříže.
Psali jsme
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s novým vedením PKP CARGO INTERNATIONAL. Na dotazy redakce odpovídalo představenstvo společnosti ve složení…
PKP CARGO svůj postoj zdůvodnilo tím, že v době, kdy nejsou peníze na výplaty zaměstnanců, nelze konat jinak. Navíc reklama fotbalovým klubům sloužila osobní politické propagaci členů předchozího vedení PKP CARGO. Bývalý generální ředitel Seliga byl poslancem dnes opozičního Právo a spravedlnost za volební obvod Piotrków Trybunalski právě ve vojvodství Lodžském.
Několikamiliónová úspora ve sponzoringu samozřejmě nevyřeší základní problémy firmy, kterou je ztráta tržního podílu. Pověřený předseda představenstva PKP CARGO Marcin Wojewódka v rozhovoru pro Obserwatorlogistyczny 14. května uvedl, že v současné době probíhá ve firmě fáze identifikace mechanismů, které vedly k tomu, že polský národní železniční nákladní přepravce ztratil z trhu více, než by objektivně měl. „Naši konkurenti jsou agilnější, rychlejší, lépe reagují na potřeby zákazníků, zatímco PKP CARGO se choval jako velká loď, která ztratila kormidlo, ale lidé na kapitánském můstku sledovali především své vlastní partikulární zájmy a neviděli mlhu, do které se dostali. Byli přesvědčeni, že to přece vždycky nějak dopadne,“ řekl doslova.
Zdroj: Redakce RT, deník Obserwatorlogistyczny