foto: PKP CARGO INTERNATIONAL/Public Domain/Zbigniew Prus
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s novým vedením PKP CARGO INTERNATIONAL. Na dotazy redakce odpovídalo představenstvo společnosti ve složení Zbigniew Prus – předseda představenstva, Michal Kubíček – místopředseda představenstva a Jerzy Woszczyna – člen představenstva.
Jaké jsou hlavní priority představenstva společnosti?
Jako představenstvo máme klíčový vliv na směřování vývoje skupiny PKP CARGO INTERNATIONAL a její úspěch. Naší prioritou bude využití synergií plynoucích z úzké spolupráce společností skupiny PKP CARGO, která je národním nákladním dopravcem v Polsku a jedním z největších nákladních logistických operátorů v Evropě. Především chceme v maximální míře využívat synergií v oblasti využívaní flotily lokomotiv a vagónů v rámci skupiny PKP CARGO, která patří k největším a nejmodernějším v Evropské unii. V neposlední řadě bychom rádi stále více spolupracovali se dalšími společnostmi Skupiny v oblasti vzájemného poskytování provozního personálu, zejména strojvedoucích, nebo oprav a údržby vozového parku. Zde je například nutné zmínit společnost PKP CARGOTABOR, se kterou již dlouhá léta úspěšně spolupracujeme, je v této oblasti silným hráčem na trhu a má s opravami vozů bohaté zkušenosti.
Synergie mezi společnostmi ve skupině PKP CARGO umožňují lépe využívat naše zdroje, snižovat náklady a zvyšovat efektivitu. Sdílením vozového parku, technologií a informačních systémů můžeme lépe reagovat na poptávku a flexibilněji přizpůsobovat naše služby měnícím se tržním podmínkám. Výměna znalostí a zkušeností mezi společnostmi ve Skupině vede k inovacím a zlepšování procesů. To nám umožňuje udržet si technologický náskok a nabízet vysoce kvalitní služby, které odpovídají nejnovějším trendům v dopravě a logistice. Jako součást skupiny PKP CARGO se věnujeme hledání a realizaci synergických efektů mezi různými divizemi a dceřinými společnostmi. Tyto synergie se týkají především sdílení know-how, optimálního využívání zdrojů a koordinace marketingových a obchodních aktivit. Pracujeme na tom, aby všechny společnosti ve skupině mohly lépe reagovat na tržní výzvy a zvyšovat tak celkovou konkurenceschopnost Skupiny.
V rámci jednoho z největších evropských dopravců budeme usilovat o posílení obchodních vztahů a logistických služeb zvýšením efektivity spolupráce mezi Polskem, Českou republikou a dalšími státy EU. V této oblasti je důležité zejména sledování provozních procesů, optimalizace provozu a zvýšení využití kolejových vozidel v rámci skupiny PKP CARGO.
Klíčové je také pro nás také investování do modernizace našeho vozového parku a infrastruktury, což umožní poskytovat naše služby rychleji a bezpečněji. Plánujeme rozšíření našich služeb o nové trasy a spojení, zvláště v regionech jižní a jihovýchodní Evropy, kde vidíme potenciál pro růst. V rámci strategie ESG a udržitelnosti skupiny PKP CARGO se intenzivněji zaměříme na ekologické aspekty naší činnosti, včetně snížení emisí a efektivnějšího využívání energií.
Psali jsme
PKP CARGO je terčem dramatických personálních změn. Odvoláno totiž bylo celé představenstvo. Kdo jsou nové tváře polského nákladního železničního dop…
Kde vidíte největší možnosti rozvoje pro PKP CARGO INTERNATIONAL?
Hlavní výhodou skupiny PKP CARGO INTERNATIONAL jsou téměř 75leté zkušenosti se železniční dopravou, unikátní know-how a komplexní řešení logistických služeb pro zákazníky. Jsme silní především v oblasti poskytování dopravních služeb pro velké průmyslové podniky se střední, východní a jižní Evropě, s důrazem na přepravy těžkých komodit – uhlí, oceli, stavebních materiálů nebo produktů chemického a potravinářského průmyslu. Díky změně energetické politiky v Evropě se stále více v posledních letech zaměřujeme na rozvoj intermodální dopravy a přeprav v segmentů automotive, kde dokážeme klientům nabídnou opravdu rychlé, chytré a moderní logistické služby. Naší velkou konkurenční výhodou je i vlastní otevřený intermodální terminál v Paskově, který naši zákazníci spokojeně využívají již od roku 2007.
Právě díky terminálu Paskov, zkušenostmi v oblasti kombinované společnosti PKP CARGO INTERNATIONAL i naším dceřiným společnostem na Slovensku, Maďarsku a Slovinsku má skupina PKP CARGO propojením přístavů na Baltském moři s přístavy na Jadranu možnost stát se lídrem v intermodální přepravě na trase sever-jih nebo přeprav v celém regionu Trojmoří. Dnes můžeme s jistotou říci, že jako Skupina jsme schopni vlastními silami převézt náklad od Baltu k Jadranu a zpět jednou lokomotivou a svými strojvedoucími.
Připravujete nějaké nové projekty v rámci svých poskytovaných služeb?
Není již tajemstvím, že připravujeme projekt na nový intermodální terminál v Kladně, který bude další součástí široké sítě terminálů a překladišť skupiny PKP CARGO, a díky kterému posílíme naše dopravní a logistické postavení v oblasti Čech. Otevření intermodálního terminálu na Kladně by mělo mít významné přínosy pro efektivitu a rozsah našich přepravních služeb, zejména v kontextu přepravy mezi východem a západem. Kladno se nachází v blízkosti Prahy a má výhodnou polohu v centru České republiky, což je strategické pro logistické operace jak do východní, tak západní Evropy. Toto umístění usnadní rychlejší a efektivnější distribuci zboží přes střední Evropu a posílí obchodní spojení mezi jednotlivými státy této části EU.
Nový terminál v Kladně představuje důležitý krok, který posílí naši schopnost efektivně reagovat na potřeby trhu v oblasti nákladní železniční dopravy a logistiky mezi východem a západem Evropy. Po otevření terminálu Kladno a díky již stávajícím překladištním v Polsku například Małaszewice, Medyka, Poznaň-Franowo nebo Sławkow může tak skupina PKP CARGO zvyšovat své obchodní aktivity a dopravní potenciál ve zmiňovaném směru východ-západ, zejména v oblasti přeprav se sousedním Německem.
Důležitá je také obchodní a personální politika společnosti, plánujete novinky v dosavadním fungování?
Jako představenstvo jsme samozřejmě povinni neustále přezkoumávat obchodní politiku společnosti a zlepšovat její strategii. Současné finanční výsledky jsou slibné, což svědčí o účinnosti stávající politiky. Nicméně vždy je prostor pro inovace a zlepšení. Současná obchodní politika přináší pozitivní výsledky, ale nemůžeme usnout na vavřínech. Plánujeme pokračovat v činnostech, které přispěly k úspěchům, jako je efektivní řízení nákladů a optimalizace procesů. Inovace, posilování obchodních vztahů se zákazníky, digitalizace a zvyšování provozní efektivity budou vždy naším cílem. Zároveň bychom chtěli zavést flexibilnější cenové modely, které by lépe reagovaly na měnící se tržní podmínky a potřeby našich zákazníků. Tyto kroky nám budou pomáhat nejen udržet si konkurenční výhodu, ale i aktivně ji rozvíjet v reakci na globální tržní trendy a měnící se potřeby našich zákazníků.
Samozřejmě důležitá je i spokojenost zaměstnanců celé Skupiny, neboť bez jejich každodenní profesionální práce bychom nebyli takto úspěšní Plně se uvědomujeme, že našim bohatstvím nejsou stroje, ale lidé. Rádi bychom například zavedli komplexní programy pro rozvoj dovedností a školení, které zaměstnancům nejen umožňují zdokonalovat se v jejich současných rolích, ale také budou nabízet příležitosti pro kariérní postup. Tímto způsobem podpoříme nejen jejich profesní růst, ale i motivaci a loajalitu vůči společnosti PKP CARGO INTERNATIONAL. V rámci strategie ESG budeme pracovat na vytvoření bezpečnějšího a zdravějšího pracovního prostředí skrze zlepšení podmínek na pracovištích a implementací nových technologií, které zvyšují komfort práce. Také se zaměříme na flexibilní pracovní prostředí, které umožňuje zaměstnancům lepší vyvážení pracovního a osobního života. Tímto způsobem se budeme snažit nejen o zvýšení pracovní spokojenosti, ale i o budování silné korporátní kultury, která přispívá k dlouhodobé udržitelnosti a úspěchu všech společností skupiny PKP CARGO.
Zdroj: Redakce RT