foto: RAILTARGET/Lokomotiva Čtyřkolák
Parní lokomotiva řady 434.2, známá jako “Čtyřkolák,” je ikonou československé železniční historie. Tato mocná mašina vznikla z přestavby rakouských lokomotiv a díky modernizacím se stala jednou z nejúspěšnějších v Evropě. Se svým výkonem až 1 400 koní dokázala tahat těžké nákladní vlaky a zanechala nezapomenutelnou stopu na českých kolejích až do konce parního provozu v roce 1983.
Parní lokomotiva řady 434.2, známá také jako “Čtyřkolák,” je významným strojem v historii Československých státních drah. Svou přezdívku získala díky svému uspořádání pojezdu, které je označováno jako 1’D (to znamená, že má jednu běhounovou nápravu vpředu a čtyři spřažené hnací nápravy). Tato lokomotiva vznikla přestavbou původních rakouských lokomotiv řady 170 kkStB na dvojčité s přehřívačem.
Po rozpadu Rakousko-Uherska získaly nově vzniklé Československé státní dráhy 306 lokomotiv původní řady 170 K.k.St.B. Později ČSD přikoupilo dalších 71 strojů. Všechny lokomotivy s výjimkou devíti byly přeznačeny na řadu 434.0. I když byly při svém vzniku vynikající, tak se později ukázaly jako nehospodárné oproti novějším lokomotivám na přehřátou páru. Vzhledem vysokého počtu vlastněných kusů těchto strojů se ČSD rozhodlo je modernizovat. Rekonstrukce, probíhající v letech 1924-1941, se týkaly především lokomotivního kotle a parního stroje.
Psali jsme
Francis Webb, odvážný inovátor na kolejích, stvořil revoluční ocelové lokomotivy a snížil spotřebu uhlí, čímž zásadně změnil svět železnice.…
V kotli došlo k zabudování přehřívače a ke změně uspořádání trubek, což vedlo ke zmenšení celkové výhřevné plochy. Další změnou byly dýmnice, které byly vyměněny za nové, delší s litinovým dlouhým komínem. V roce 1930 došlo k důkladným provozním zkouškám, po kterých se pokračovalo v dalších rekonstrukcích, tehdy již lokomotiv 434.0 na řadu 434.2.
Díky všem úpravám stoupl výkon lokomotivy z původních 1 100 na 1 350-1 400 koní. Byla to jedna z nejúspěšnějších rekonstrukcí nejen v Československu, ale i v celé Evropě, a to jak z hlediska technického provedení, tak i z hlediska provozní efektivity.
Psali jsme
Finské železnice sehrály klíčovou roli v historii Ruska, když v roce 1917 převezly Vladimíra Iljiče Lenina zpět do vlasti. Tento nenápadný transport…
Lokomotivy řady 434.2 byly velmi oblíbené u personálu díky své spolehlivosti a schopnosti vézt těžké nákladní vlaky. Na rovině dokázala rychlostí 58 km/h vézt vlak o hmotnosti 1 400 tun. Jejich profesní éra končila současně s ukončením parního provozu v roce 1983.
Zdroj: ČD Nostalgie