EU version

Čínský vlak levituje nad zemí! Jezdí díky permanentním magnetům

Čínský vlak levituje nad zemí! Jezdí díky permanentním magnetům
foto: Xinhua / Public domain/PML Maglev Line
12 / 02 / 2024

Už jste slyšeli o nejrychlejších vlacích na světě? Není náhoda, že všechny tyto vlaky pocházejí z Asie. A to není všechno, existuje i vlak, který jezdí ve vzduchu pod tratí. Přečtěte si o této nové technologii v našem článku.

Šanghajský maglev, známý také jako Shanghai Transrapid, je nejrychlejší vlak na světě využívající technologii magnetického zavěšení. Jeho maximální provozní rychlost je neuvěřitelných 431 km/h. Vlak byl postaven ve spolupráci s německou společností Siemens. První jízda se uskutečnila již v roce 2001. Vysokého výkonu dosahuje právě díky využití elektromagnetické síly.

N509FZ / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia commons

Tento vlak budoucnosti je 153 metrů dlouhý, 3,7 metru široký a něco málo přes 4 metry vysoký. Je rozdělen do tří tříd a poskytuje pohodlí 574 cestujícím. Cesta mezi letištěm Pudong a 30 km vzdáleným nádražím Longyvang Road v Šanghaji trvá 8 minut a 10 sekund. Tento vlak je považován za nejpokročilejší technologii na světě a jeho technologie se používá i v jiných zemích.

Harmony CRH 380A je rychlovlak vyvinutý společností CSR Corporation Limited. Co je na tomto vlaku zajímavého? Je vybaven vibračním systémem, který minimalizuje hluk a vibrace. Jeho maximální rychlost je 380 km/h. Jeho délka je 203 metrů a šířka 3,38 metru. Najednou může přepravovat až 480 cestujících. Do provozu byl uveden v roce 2010 a v současné době se vyrábí v Číně.

Vlak AGV Italo vyvinula společnost Alstom, ale dnes se tento vlak rovněž vyrábí v Číně. Jeho provozní rychlost je 360 km/h. Do provozu byl uveden v roce 2012 a dnes je považován za jeden z nejmodernějších evropských vlaků. Je 133 metrů dlouhý a necelé 3 metry široký. Tento vlak je také vybaven vibračním systémem pro snížení hluku. Do vlaku se vejde o něco méně cestujících než do předchozích vlaků, přibližně 450.

Michael Khan / Flickr

Neuvěřitelných 500 km/h dokáže vyvinout vlak HEMU-400X, který vyvinula jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Do provozu byl uveden v roce 2012. Vlak je 147 metrů dlouhý, 3 metry široký a má kapacitu 300 cestujících.

Zajímavost na závěr

V Číně byla představena nová zkušební dráha Sky Train, která debutovala jako první na světě v tranzitním systému maglev, který využívá permanentní magnety místo elektromagnetů. Tento systém umožňuje udržovat nadzemní vozidla v závěsu nad tratí bez použití zdroje energie. Jeho rychlost je 80 km/h a pojme 88 cestujících.

Vlak je zavěšen pod tratí a pohybuje se bez kontaktu s ní. Díky tomu je jízda vlaku tichá a bez podpory. Permanentní magnety mají oproti elektromagnetům několik výhod. Magnetické síly působí nepřetržitě a nevyžadují zdroj energie. Vlak je skvělým příkladem toho, jak může technologie zlepšit dopravu a zrychlit ji a zefektivnit.

Zdroj: techpedia.ta3.com

Tagy