EU version

Vzducholoď na kolejích? Vlak poháněný vrtulí dosáhl 230 kilometrů v hodině.

Vzducholoď na kolejích? Vlak poháněný vrtulí dosáhl 230 kilometrů v hodině.
foto: https://www.extrastory.cz/zepelin-na-kolejich-byl-vlak-pohaneny-vrtuli-koncept-se-bohuzel-neujal/Vzducholoď na kolejích? Vlak poháněný vrtulí dosáhl 230 kilometrů v hodině.
25 / 12 / 2021

Rok 1929 přinesl železničnímu průmyslu vskutku unikátní kousek. Tehdy přišel německý letecký inženýr Franz Kruckenberg s nápadem futuristického vozu s nevšedním designem a pohonem, za který se mu dostalo vysloužené pozornosti. Vlak působící jako by přicestoval z budoucnosti totiž poháněla vrtule.

Vůz si vysloužil název Schienenzeppelin neboli Kolejový zepelín. Po sérii úspěšných zkoušek s ním dne 21. června 1931 sám Franz Kruckenberg dosáhl rekordní rychlosti 230 kilometrů v hodině na trati Hamburk-Berlín. Start vlaku sklidil nevšední úspěch a vynálezu se blýskalo na světlé zítřky.

Opak byl bohužel pravdou a prototyp se nikdy nedočkal stavby skutečného vlaku, který by vozil pasažéry. Účinnost vrtulového pohonu začínala až na rychlosti pohybující se kolem 200 kilometrů v hodině, na pomalejší jízdu vrtule nestačila a celý koncept se pro kolejovou dopravu zdál jako zcela nepoužitelný. Kruckenberg beztak neztrácel naději a ve spolupráci s profesorem Hermannem Föttingerem změnil pohon na hydrodynamický. Dvojce kompletně vyměnila přední část a přestavěla vlak k funkčnímu obrazu. Inovovaná verze dosáhla při zkouškách v roce 1933 rychlosti 180 kilometrů za hodinu a zdála se tak úspěšná, až ji nakonec odkoupily Říšské dráhy za 10 tisíc marek.

Od dob nákupu však vynález nikdy nevyjel na trať a roky chátral v berlínském depu, dokud jej v roce 1939 nesešrotovali. Říká se, že dráhy vlak nikdy nevypravily z bezpečnostních důvodů, ale v odchodu vynálezu na věčné časy hrál možná roli mnohem zákeřnější důvod. Fabrika spadající pod německé dráhy Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft intenzivně pracovala na vlastním modelu pojmenovaném Fliegender Hamburger a koupí Schienzeppelina jednoduše poslali k ledu konkurenční projekt. Soudobí odborníci se přitom shodují, že Schienzeppelin v oblasti designu i aerodynamiky předběhl svou dobu a byl příkladem velmi zdařilého vynálezu.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace