EU version

"Zaměřujeme se na nákup nových vlaků," komentuje Jančura. Jeho RegioJet zvítězil v rekordní veřejné zakázce

&quote;Zaměřujeme se na nákup nových vlaků,&quote; komentuje Jančura. Jeho RegioJet zvítězil v rekordní veřejné zakázce
foto: RegioJet / Public domain/RegioJet
27 / 11 / 2023

Společnost RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, oznamuje vítězství v dosud největší veřejné zakázce v historii české železnice.

Tato zakázka s rozsahem 3,3 milionu km ročně se týká převzetí provozu na elektrických tratích v Ústeckém kraji. Začátek provozu je naplánován na prosinec 2026 a zakázka má trvání 15 let. 

Společnost RegioJet podala ekonomicky nejvýhodnější nabídku, nabízející cenu 212,5 Kč za kilometr, což je podstatně méně než původní odhad 280 korun za kilometr. Tato výhodná nabídka byla rozhodujícím faktorem pro udělení zakázky, ve které RegioJet porazil stávajícího dopravce České dráhy a Arrivu.

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, k vítězství v zakázce uvedl: „Ambicí RegioJetu je stát se do deseti let největším dopravcem. Od prosince dochází ke konci možnosti zadávat zakázky bez soutěže, což je v souladu s evropskou legislativou. Tato změna vyžaduje, aby během příštích deseti let byly všechny železniční výkony, které nyní většinou drží České dráhy díky přímému zadání, znovu soutěženy. RegioJet momentálně vlastní 10 % tržního podílu, a naším cílem je každý rok získávat až 5 %. Tato úspěšná soutěž, která umožnila Ústeckému kraji ušetřit 3,5 miliardy Kč oproti předpokladu, je součástí této strategie."

RegioJet / Public domain

Radim Jančura dále dodává: "Dosud jsme z finančních důvodů pořizovali hlavně starší vlaky, ale od letošního roku se zaměřujeme výhradně na akvizici nových souprav. Všechny začátky jsou těžké. V našem případě bylo pořizování starších vozů ekonomicky nejbezpečnější cestou pro úspěšný start firmy.

Pro RegioJet představuje tato zakázka významný milník, jelikož jde o druhou velkou zakázku společnosti v Ústeckém kraji. Společnost již provozuje několik elektrických vlaků v regionu, včetně linek z Ústí nad Labem do Děčína a z Ústí nad Labem do Mostu. Letos RegioJet také získal smlouvu na provoz vlaků na lince R9 z Prahy do Brna. Linku obslouží moderní nízkopodlažní jednotky konstruované na rychlost 200 km/hod, vhodné pro provoz i na částech vysokorychlostních tratí.

Podmínky soutěže nevyžadovaly nasazení nových vlaků, ale RegioJet nasadí 23 nových nízkopodlažních jednotek PESA Elf.eu, které splňují všechny technické požadavky – včetně rychlosti minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a možností spojení až tří jednotek současně. Tyto moderní jednotky nabídnou cestujícím prvotřídní komfort, včetně klimatizace, wi-fi, USB zásuvek, 230V zásuvek, oddílu první třídy a tichého oddílu, a většina sedadel bude uspořádána proti sobě (minimálně 70 %).

RegioJet / Public domain

Soutěžení linky

  • U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
  • U2 Chomutov – Karlovy Vary
  • U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
  • U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
  • U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
  • U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)

Tagy