foto: Redakce RAILTARGET/Nejhorší období výluk má Česko za sebou, míní generální ředitel Svoboda ze SŽ
Od železniční dopravy se očekává zrychlení. Spojů je však například v porovnání s Německem příliš a železnice tak naráží na svou maximální kapacit. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je řešení výstavba nových železnic a vysokorychlostních tratí.
„Za posledních dvacet let docházelo nepřetržitě k nárůstu počtu vlakových spojů, ať už ze strany dálkové dopravy, nebo ze strany regionální dopravy čili krajů,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda pro Českou televizi. „Ty dvě koleje, které se kdysi před 150 lety někdo rozhodl položit napříč územím, jsou nedostatečné. My už nemáme moc co vymyslet na stávajícím rozsahu na některých úsecích,“ vysvětlil, proč již nejsou aktuální kapacity železnice dostatečné.
Podle generálního ředitele je jedinou alternativou k již nedostačující železniční infrastruktuře nová stopa tratě, a to například vysokorychlostní, nebo přidání kolejí. Podle statistik je do rychlosti 70 kilometrů v hodině v Česku okolo 60 procent těchto tratí.
Psali jsme
EP Logistics International (EPLI), která je stoprocentní dceřinou firmou Energetického a průmyslového holdingu (EPH) ovládaného miliardářem Danielem…
„Je potřeba si říci, jestli za každou cenu udržet tento rozsah dopravy a zvelebovat, což znamená zvyšování rychlosti, zázemí ve stanici, nebo udržet to ve stávajícím rozsahu ve stávajících technických podmínkách,“ uvedl Svoboda, který přiznal, že jde o citlivé společenské i politické téma.
Tento rok má být také pro SŽ zlomový, vzhledem k tomu, že má získat 70 miliard ze státního rozpočtu. 50 miliard z tohoto rozpočtu by mělo jít do investicí, čímž by se měly nastartovat zásadní projekty. „Přelom je nyní i v tom, že ty nejtěžší provozní výluky jsou za námi,“ přiznal Svoboda ve svém rozhovoru.
Zdroj informací: Česká televize