EU version

ŽESNAD.cz se letos zaměřil na Evropu. Musíme komunikovat s Bruselem, apeluje jeho prezident Martin Hořínek

ŽESNAD.cz se letos zaměřil na Evropu. Musíme komunikovat s Bruselem, apeluje jeho prezident Martin Hořínek
foto: RAILTARGET/Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek
06 / 06 / 2024

Martin Hořínek, prezident ŽESNAD.cz, v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET uvedl, že je nutné zaměřit se na Evropu. Zdůraznil, že evropské zákony mají vliv na české železniční dopravce, a proto je nezbytné, abychom se k nim aktivně vyjadřovali a chránili své zájmy na evropské úrovni.

Pane Hořínku, před malým okamžikem skončila konference ŽESNAD.cz, tradičně ve Špindlerově Mlýně. Konference byla v letošním roce nová ve spoustě zásadních věcí. Myslím tím především přístup k Evropské unii a evropským agenturám. Můžete krátce komentovat, proč jste se více zaměřili na Evropu? 

To jsem již zdůraznil na začátku mého příspěvku. Pro nás je “novinkou”, že musíme komunikovat s Evropou. Zákony, které regulují naši činnost, vznikají v Bruselu, tedy směrnice a nařízení. To znamená, že pokud chceme, aby tyto zákony měly nějaký smysl, musíme se k nim vyjádřit. Chceme komunikovat s Evropou, ačkoliv to nese určité náklady, protože musíme cestovat a jednat s Evropskou komisí. Nicméně si myslíme, že je to nezbytné pro ochranu našich zájmů, nejen na úrovni České republiky, ale i v Evropě, kde se tato pravidla vytvářejí. Musíme být zapojeni včas. 

ŽESNAD.cz v této věci postoupil kroky i s tím, že máte v Bruselu svého člověka. Můžete to rozvést? 

Není to žádné tajemství. Jan Němec, který v Bruselu žije a zastupoval i Českou republiku v době předsednictví. Nyní je na volné noze. V podstatě je to oficiální legální lobbista. Dnes se to může říkat. Je to člověk, který nám pomáhá, abychom naše zájmy mohli v Bruselu lépe prezentovat. 

Na letošní ročník konference ŽESNAD.cz se Vám podařilo dostat špičky evropského železničního sektoru. Jmenovitě pana Alberta Mazzolu, vrchního představitele agentury CER nebo pana Keira Fitche z DG MOVE. Je podle Vás i to, že tyto osobnosti se konference zúčastnili, důkazem toho, že děláte kroky správným směrem?

Tak jsou to důsledky našich aktivit v Bruselu. Jak jsem říkal, již dvakrát jsme se s panem Keirem Fitchem setkali a pozvali ho sem na naši konferenci, aby sdělil své názory všem českým dopravcům i hostům konference. Především na to, kam by se železnice měla ubírat.

Další otázka směřuje k ožehavému tématu. Dnes jsme tu měli lehký ping pong se Správou železnic. Jak vnímáte vztah mezi dopravci a Správou železnic? Jsou vztahy aktuálně stabilizované? Zlepšuje se situace v průběhu let, nebo jsou zde stále místa pro zlepšení? 

Říkal jsem, že budeme zdravě kritičtí, a to jsme taky byli. Nebylo to poprvé, že to na našich konferencích skřípalo a ani to nebude naposled. My se dokážeme poškorpit. Dokážeme se, ale potom zpátky vrátit k tématům, sednout si k tomu a diskutovat. Takže to k tomu asi patří. Já si myslím, že to nebylo mimo rámec, který by tady mohl být takto nastaven. 

V úvodu konference pan Sládek řekl, že letos sponzorovalo konferenci ŽESNAD.cz 32 firem, což, pokud se nemýlím, je rekord v počtu firem, které podporují ŽESNAD.cz. Vnímáte to jako pozitivní odezvu ze strany Vašich členů, nebo možná i ze strany společností, které nejsou vašimi členy, ale chtějí se v klíčových tématech angažovat a podporovat je? 

Je to dobrá známka naší konference, že máme plno sponzorů, kteří se chtějí podílet. My jim za to mnohokrát děkujeme! Pro nás je zpráva, že to děláme dobře a rok od roku lépe. 

Dnes zazněla i otázka ETCS. Jaký je aktuální vztah vašich členů k ETCS? 

V našem sdružení velice intenzivně diskutujeme o ETCS, abych řekl, tak nemáme mezi členskou základnou v této otázce úplně jasno. Jsou společnosti, které již do toho investovaly a věří, že datum bude dodrženo, počítají s tím. Jsou společnosti, které nejsou ještě zcela připraveny. A pak jsou společnosti, které na to mají odlišný názor než jiné společnosti. Není jednotný názor ŽESNAD.cz na toto téma. 

Pan ministr Kupka, který byl také hostem konference, zmínil, že by se mělo pouze opětovně notifikovat. Dotkl se i tématu emisních povolenek a čerpání finančních zdrojů prostřednictvím modernizačních fondů na železnici. Jaký je Váš pohled na toto financování železnice? 

Modernizační fondy budou zřejmě jednou z mála možností, jak získat peníze do železniční dopravy, včetně nákladní dopravy, takže velice vítáme tuto iniciativu. Pomáháme ministerstvu dopravy svými názory, do kterých projektů by se měly tyto peníze v budoucnu investovat. To znamená, jsou to nějaké nakládková místa? Ne, nemusí to být jenom obrovské terminály. Mohou to být i menší nakládací místa. Určitě to pomůže naší železnici, včetně pořizování ekologických železničních vozů.

Moje poslední otázka již tradičně míří k dalšímu ročníku. Můžeme se těšit opět na květen zde ve Špindlerově Mlýně na další konferenci ŽESNAD.cz? 

Je to tradice, kterou nebudeme měnit. Opět za rok zde na stejném místě se setkáme v hotelu Harmony, Špindlerův Mlýn.

Zdroj: Redakce RAILTARGET

Tagy