foto: se svolením, public domain /Zbyněk Koudelka
Jak se sázka v hospodě proměnila v povolání plné lásky? V exkluzivním rozhovoru sdílí strojvedoucí Českých drah, Zbyněk Koudelka, svůj příběh a pohled na svět z kabiny vlaku. Fanoušci sociálních sítí ho milují za jeho vtipná videa z prostředí železniční dopravy.
Pracujete jako strojvedoucí u ČD. Jak dlouho tam pracujete?
V říjnu to budou tři roky, co jsem začal, a za necelý měsíc to budou dva roky, co jsem byl jmenován strojvedoucím Českých drah. Když nad tím tak přemýšlím, doteď si pamatuju první směnu, kdy jsem vyrazil do tratě úplně sám. Bylo to na regíně z Jihlavy do Třebíče. Vzpomínám si, jak se mi stáhl žaludek, když jsem poprvé vzal za knipl a podíval se doleva, kde nikdo neseděl.
Úplně Vám rozumím...A jak jste se dostal k této práci? Byl to Váš sen?
K této práci mne dohnala sázka v hospodě. Už v patnácti jsem si udělal pilotní průkaz na větroně. A jednou jsem se u piva chvástal, že bych dokázal řídit cokoliv. Tak se jeden kamarád se mnou vsadil, že si do roka neudělám papíry na vlak. Byl docela překvapený, když jsem mu za 11 měsíců ukázal licenci strojvedoucího. Doteď mi tu sázku nevyplatil (pozn.redakce, řekl s úsměvem). Ale to, co začalo jako hecovačka v hospodě, se téměř proměnilo v lásku. Nevěřil jsem, že mě to takhle pohltí. Je to skutečně nádherná, i když náročná, práce.
Psali jsme
Reportáž. Plzeňané si stěžují na rvačky v bezprostředním okolí plzeňského hlavního nádraží, ale i na nástupištích, v halách i u stánku…
Jak vypadá Váš klasický pracovní den?
Na tohle nelze jednoznačně odpovědět. Jezdím u osobní dopravy a jsem v režimu letmo, jinými slovy každý den jiná směna. Někdy začíná směna ve 3 hodiny ráno, jindy je člověk i dva dny mimo domov. A někdy začíná pohodlně až v devět ráno a v pět odpoledne jsem doma.
Baví Vás práce strojvedoucího? Co na ní máte nejvíce a nejméně rád?
Jednou je slunečno a pak zase zataženo s deštěm. Tak jak to je na obloze, je to i v životě a práci. Musím uznat, že někdy je člověk už unaven nepravidelným režimem, novými nařízeními, či závadami na mašinách. Na druhou stranu zase ten pohled vycházejícího slunce z kabiny brejlovce vás vždy řádně odmění. Musím ale říci, že čím déle jsem na dráze, tím silnější vztah si k ní buduji a tím více mě to baví.
Psali jsme
André Chapelon, tak zní jméno muže, který přivedl svou pílí a kreativitou parní lokomotivy na vrchol. Svou vytrvalou prací dokázal vyvinout ty…
Na sociálních sítích se prezentujete jako "strojvedoucí, co dělá humor". Můžete přiblížit, co bylo motivem pro natáčení vtipných videí z oblasti železniční dopravy?
Instagram jsem používal dřív jen jako osobní profil, kde jsem dával občas fotky jídel či výletů. S nástupem na dráhu jsem ale zjistil, že lidí, který content z železničního prostředí baví je opravdu hodně. Tak jsem nejdříve začal s klasickými fotkami a postupně jsem začal točit také videa. Humor je základ všeho. Lidé by se měli snažit smát co nejvíce. Protože s humorem jde všechno lépe. Vždycky si říkám, že pokud nějaké moje video pobavilo alespoň jednoho člověka (a nepočítám svou ženu), tak je má mise úspěšná. I když se nemusím vždy trefit do vkusu každému. Naštěstí se mi každý měsíc daří držet počet 1.000.000 oslovených uživatelů jak na instagramu, tak facebooku a to je ta největší motivace točit dál.
Kde berete inspiraci?
Někdy naskočím na aktuální trend, někdy mne vtípek napadne jen tak a někdy ty scénáře píše sám život. Viz cyklista jedoucí po kolejích mezi Troubskem a Ostopovicema.
Jaká lokomotiva je Vaše nejoblíbenější?
750,754. Ale těším se i na pantery. V září jdu do České Třebové do elektrického kurzu.
Po jaké trati nejraději jezdíte?
Třebíč - Brno hl. Brno hlavně z toho důvodu, že si můžu objednat donášku jídla až do mašiny. A Třebíč protože zde bydlím. Na konci dne nemusím sedat do auta a jet domů.
Psali jsme
Česká republika zažila nezapomenutelný hokejový večer. Národní hokejisté triumfálně zvítězili stali se mistry světa. Tento historický úspěch rozpoutal…
Strojvedoucích je na českých kolejích pořád málo. Přesto, že se dopravci snaží oslovit. Co by podle Vás bylo atraktivní pro nové strojvedoucí?
Na tohle asi nedokáži odpovědět. Vím jen jaké jsou podmínky u nás. Nevím, jak je to u jiných dopravců. Všeobecně bych ale doporučil více komunikovat s veřejností. Snažit se přiblížit toto zaměstnání. Být více transparentní. Je to krásná a zodpovědná práce, ale málokdo si dokáže představit, jak se k ní dostat. Neustále se mě například ptají, kde jsem vystudoval "nádražní školu". Přitom na strojvedoucího stačí jakákoliv maturita nebo vyučák (strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření) a zbytek vás naučí v kurzu.