foto: LinkedIn AŽD, se souhlasem, public domain/generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle
Ohlédnutí: Když přišla nabídka spolupráce od legendárního magazínu Playboy, šéf AŽD Zdeněk Chrdle se zarazil. „Jsme přece železniční firma,“ říká na loňském veletrhu. Nikdo ale prý nic nenamítal.
Minulý rok na veletrhu InnoTrans jsme měli možnost potkat se s generálním ředitelem společnosti AŽD, která na tomto prestižním oboru vystavila velkolepý stánek plný inovací. Přinášíme ohlédnutí za tímto rozhovorem.
Pane generální řediteli, setkáváme se na veletrhu InnoTrans 2024, kde má AŽD skutečně velkolepý stánek. Jak jste si užívali atmosféru veletrhu, jaké obchodní příležitosti Vás potkaly a jak vůbec hodnotíte tento týden?
Já hodnotím celý veletrh jako hodně pracovní a nejúspěšnější v historii naší společnosti. Viděla jste ten obrovský zájem nejen o naši firmu, ale hlavně o technologie, jak ze stran našich zahraničních partnerů, ale i správců infrastruktury, dopravců a tak dále. Měli jsme tu plno celou tu dobu a za dva roky asi budeme muset sáhnout k většímu stánku, aby lidé nestáli v uličkách, protože jsme měli i velmi specializované prezentace na autonomní vlak a na ETCS. Zájem byl obrovský. Takže asi musíme i přehodnotit šíři a hloubku naši účasti.
To, co jste zmínil jsou všechno velmi trendy témata, ale na první pohled vidím, že na stánku AŽD máte jeden unikát, který jsem nikde jinde neviděla, a to je váš vlastní robot Kryštof. Můžete nám k němu říct více?
Robot Kryštof měl nedávno tuším svátek. Protože bylo Kryštofa, tak jsme s ním taky trochu oslavovali virtuálně. Robot je spíše záležitost pro prezentaci na veletrzích — ukazujeme jím, že jsme pokročilí v programování a že naše firma má vysokou úroveň odbornosti. Jsme schopni naprogramovat robota, který byl dovezen z Japonska. Robot Kryštof je naším parťákem. Bereme ho na všechny zajímavé a PR akce.
Psali jsme
Jak vypadá železnice očima robota? Přinášíme ohlédnutí za unikátním rozhovorem s Kryštofem, robotickým průvodcem světem železnice AŽD. Mluvili…
Role AŽD, v rámci železničního sektoru, není jen byznysová, ale děláte spoustu kroků pro popularizaci železnice. Například aktivity na Švestkové dráze jsou i pro širokou veřejnost. Co je tam případně nového?
My máme ve strategii nemít jen firemní zájmy, ale prosazovat železnici a to děláme. Různými akcemi. Samozřejmě hezký společný jmenovatel jsou naše tratě, zejména Švestková dráha, která dělá radost. Právě na začátku září proběhl hudební festival Švestka Fest, kde jsme měli i populární kulturní skupinu Nazareth. Spousta lidí nevěřila, že je to originál Nazareth a mysleli si, že je to revival, tak tam ani nešli, z toho jsme byli trochu smutní, ale bylo tam narváno. Bylo to něco, co se nám skutečně podařilo. Teď budeme dělat Mikulášské jízdy, hlavně pro děti. Máme plán a sérii zajímavých PR záležitostí právě proto, abychom přivedli lidi do vlaků. Není to jen o našich zabezpečovacích systémech, ale je i o tom, abychom cestou Švestkové dráhy reprezentovali firmu, českou společnost, české technologie, české lidi a tak dále.
Psali jsme
Po Švestkové dráze, která dostála svému jménu díky někdejší trati, jíž lemovaly švestkové sady, jezdí moderní vlaky. Modernizace trati dospěla do té fáze,…
S tím možná souvisí i moje další otázka, která směřuje ke krásným ženám, které k železnici a obecně k technice patří. AŽD má spolupráci s Playboyem. Můžete v krátkosti říci a popsat o jakou spolupráci se jedná?
Když nás zástupci Playboye oslovili s nabídkou stát se partnerem jejich projektu, trochu nás to překvapilo. Jsme přece železniční firma a nebyl jsem si jistý, jak na to zareagují kolegové, vlastníci a zaměstnanci.
Byl jsem překvapený, že reakce byly většinou pozitivní. Než jsem do toho šel, dělal jsem rozhovory s několika odborníky na PR a nikdo nezazněl s odmítnutím. Je to úplně jiný druh byznysu, a právě proto je to skvělá příležitost, jak představit naši firmu a českou technologii lidem z úplně jiných oblastí. Spojení Playboye a AŽD je tak krásnou cestou, jak se otevřít novým horizontům.
Samozřejmě to nebylo jednoduché — muselo to projít schválením v Americe, protože Playboy je americký časopis. Nakonec jsme však podepsali roční smlouvu o spolupráci. Jsme na to pyšní a spolupráce probíhá výborně. Je vidět, že jde o velmi profesionální a dlouhodobě kultovní časopis. Všechno je precizně promyšlené a profesionální, což nás docela překvapilo.
Playboy je vlastně značkou, kterou zná skutečně každý. Jak probíhá spolupráce v praxi? Jestli to můžete krátce popsat.
Spolupracujeme na projektu hledání nové Playmate. Playboy totiž pravidelně vybírá dívku, která získá tento titul. Probíhá soutěž, do které se mohou přihlásit zájemkyně, a po několika výběrových kolech je vybrána ta nejlepší, která je pak oficiálně prohlášena za Playmate. S ní se následně fotí profesionální snímky — nedávno například na Francouzské riviéře — a objevuje se na titulní stránce časopisu i v dalších materiálech. Celý projekt je tedy spíše formou soutěže.
Psali jsme
Společnost AŽD, známá v oblasti autonomní železniční dopravy –vystupuje i na poli exkluzivních společenských akcí jako generální partner projektu…
Je možné, že tato Playmate bude například v kalendářích AŽD? Mohou se vaši klienti a spolupracovníci těšit na takový vánoční dárek.
V lednovém čísle budeme mít naši Playmate Denisu Gudelj. Ta už je jistá, a zároveň plánujeme oslovit novou Playmate, jestli by s námi nechtěla nafotit nový kalendář.
Kdybychom se teď měli podívat zpět na železnici, tak ETCS je jednoznačně velké téma. Prvním lednem zahájí Česká republika postupné zavádění ETCS na hlavních koridorech. Je podle vás vše připraveno, tak aby se dodržel harmonogram a klaplo to? Jaký na to máte názor?
To je celkem sofistikovaná otázka a poměrně těžká odpověď. Vítám, že vše probíhá postupně. Postupný náběh je vždy lepší než náhlé spuštění celého systému. Myslím, že jde o mnohem profesionálnější přístup. Jsme připraveni a věříme, že to vyjde.
Aktuálně ještě upravujeme časové konstanty a přizpůsobujeme software na řadě stanic. To znamená, že vše nemusí být hned stoprocentní, ale úseky, které se budou spouštět do ostrého provozu, by měly fungovat spolehlivě. Občas se samozřejmě mohou vyskytnout nějaké anomálie, na které budeme okamžitě reagovat. Jsme připraveni podepsat smlouvy se Správou železnic, abychom mohli rychle řešit případné problémy.
Technické komplikace se občas prostě stávají, ale myslím, že jsme na dobré cestě a vše by mělo bez problémů fungovat od prvního ledna příštího roku.
Psali jsme
Česká společnost AŽD přepsala dějiny evropské železnice s autonomním vlakem EDITA, který zvládá přepravu cestujících na otevřené trati bez přímého…
To je dobrá zpráva pro českou železnici. Já se ještě zeptám, plánujete do konce roku jako AŽD nějaké další obchodní výzvy, kterých chcete do konce roku dosáhnout? Případně připravujete ještě účast na nějakém veletrhu, konferencích a tak podobně?
Určitě Konference Infrastruktura, která bude v Plzni. Tam plánujeme naši účast, nejen jako partnera. Potom se připravuje řada zakázek v tuzemsku i zahraničí. V současné době dokončujeme projednání smlouvy na část železnic kolem Budapešti. Podepsali jsme na dodávky zabezpečovacího zařízení v Srbsku a plánujeme zakázku ještě v Bosně a Hercegovině. Takže práce je hodně. Také musíme vyhodnotit schůzky, které byly na veletrhu a byla jich celá řada. Musíme si u nás v Praze sednout a každou schůzku vyhodnotit.
Samozřejmě je tu otázka rozsahu zavedení ETCS, o které stále jednáme. Já osobně tvrdím, že nic není stoprocentní – ani implementace ETCS. Třeba na regionálních tratích by podle mě měla být aplikována s větší znalostí fyziky a matematiky.
Pokud někdo chce zavést ETCS na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova, kde například nejsou splněny adhezní podmínky, měl by si buď rozšířit vzdělání, nebo nechat tuto práci odborníkům. Jinak mi to přijde trochu bizarní. Ale v technice je skutečně možné vše, takže řešíme právě tyto technické detaily. Věřím, že to všechno dobře dopadne. A to nejdůležitější je, aby vlaky jezdily bezpečně.