EU version

Rozhovor s ministrem dopravy, Karlem Havlíčkem: ETCS až do roku 2030

Rozhovor s ministrem dopravy, Karlem Havlíčkem: ETCS až do roku 2030
foto: Archiv/Karel Havlíček
18 / 10 / 2021

Redakce Rail Target Vám přínáší exkluzivní rozhovor s místopředsedou vlády, ministrem průmyslu a obchodu a ministrem dopravy - Karlem Havlíčkem (ANO). Rozhovor se uskutečnil v rámci příjezdu Evropského vlaku do České republiky.

 

Jak ministerstvo dopravy spolupracovalo v rámci Evropského roku železnice?

Tak poměrně, řekl bych aktivně, nejenom v oblasti tvorby legislativy, možná jste zaregistrovali, že jsme schválili celou řadu důležitých legislativních dokumentů v rámci České republiky, ale současně připravujeme i zcela zásadní projekt, a to vysokorychlostní tratě, respektive vysokorychlostní trať, takže v tomto roce jsme uzavřeli klíčové dohody s německou stranou a jedná se o trať Praha- Drážďany. Stejně tak jsme dojednali s německou stranou, nikoliv tedy vysokorychlostní trať, ale trať Praha-Plzeň, a hlavně tedy dále hranice Norimberk a Mnichov, a to zkapacitnění této tratě. Podařilo se nám domluvit s německou stranou mimo jiné i to, že ji zařazují mezi hlavní projekty, a že tu nejkomplikovanější část této trati, což je Schwurtinwald- Schwandorf na německé straně zainvestují, my tím pádem můžeme tu trať zkapacitnit až na hranice. A pak byla celá řada dalších věcí, mimo jiné jsme schválili přibližně před týdnem drážní zákon, ale co je ještě důležitější, podařilo se nám schválit na vládě systém zabezpečování na bázi ETCS až do roku 2030, což bude dalších 75 miliard korun, a ještě bych dořekl asi tu nejdůležitější věc, a to jsou investice, máme v tuto chvíli rekordní investice do železnic na úrovni 55 miliard korun a podařilo se nám tu částku na příští rok ještě navýšit.

Jak velkou roli hrají v těchto investicích evropské fondy?

Velmi důležitou. My, když se podíváme přibližně obecně na dopravní infrastrukturu, nejenom železniční, tak z těchto 30 miliard korun přibližně třetina peněz jde z evropských zdrojů a přibližně 2/3 z národních zdrojů, takže samozřejmě toto je důležité, navíc budeme chtít využít třeba na VRTKY vysokorychlostní tratě ještě zdroje z CEFU, což jsou další vlastně zdroje, které jdou mimo náš rozpočet.

Tagy