1280 x 720 (lg)
EU version

Kolovratník: Nový stavební zákon, Lex VRT i konzervace dráhy. Jaká další legislativní témata zazněla na konferenci Železnice Pardubice 2022?

Kolovratník: Nový stavební zákon, Lex VRT i konzervace dráhy. Jaká další legislativní témata zazněla na konferenci Železnice Pardubice 2022?
foto: Archiv/Železnice Pardubice 2022
22 / 04 / 2022

Na konferenci Železnice Pardubice 2022 vystoupil i poslanec hnutí ANO, místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník. Tématem byly především otázky legislativních změn v prostředí železnice. Právě Martin Kolovratník je duchovním otcem tradice železniční konference v Pardubicích, na které se každoročně setkávají špičky českého železničního sektoru. Letos proběhl již osmý ročník této prestižní akce, kterou pravidelně organizuje Kolovratník se svým týmem. Díky tomu má česká železniční odborná veřejnost prostor k diskusi o ožehavých tématech.

V prvním bodě své prezentace Kolovratník shrnul několik pozitiv, která má dle jeho názoru přinést nový stavební zákon. „Jediné řízení, všechno digitální, sjednocení povolení do jednoho kroku, portál stavebníka, možnost kdykoli nahlížet do toho systému,“ uvedl Kolovratník.

Kolem nového stavebního zákona sice především v otázkách centralizace stavební správy panují neshody, ale v oblasti digitalizace, sjednocení řízení, závazných lhůt a silnějšího územního plánování se poslanci naopak shodují. Změny navrhované kabinetem Petra Fialy by se tak neměly dotknout velkých infrastrukturních staveb, tedy ani železničářů. Důležité je také zmínit, že v prestižní soutěži Zákon roku 2021 vyhrála právě komplexní rekodifikace stavebního práva.

Další legislativní úpravy, které Kolovratník zmínil, se týkaly Zákona o drahách, kde Kolovratník po dokončení tržního a technického pilíře v minulém období navrhuje řadu dalších témat k projednání. Jako první zmínil konzervaci dráhy. Tato myšlenka tkví v zachování nevyužívaných drah, které po dohodě se samosprávami zůstanou v záloze pro budoucí potřebu. „To nejslabší místo jsou kraje a regiony. Tam vím, že jsme tu debatu podcenili, že pokud se k tomuhle vrátíme, tak určitě budu chtít, aby to bylo právě po dohodě se samosprávami,“ uvedl. Dále v oblasti zákona o drahách kritizoval náhradní autobusovou dopravu, která se mu zdá z pohledu financování nedotažená – v současnosti za ní platí dopravci. Mimo jiné by rád otevřel téma využití nízkokapacitních vozidel light rail na některé regionální dráze, posílil možnosti vyvlastnění pod stávajícími stavbami drah a dopracoval legislativu v oblasti kácení dřevin.

Poslední bod věnoval poslanec Martin Kolovratník Zákonu o vysokorychlostních tratích, který by měl sloužit k urychlení územní stabilizace a financování. „Víme, že musíme nějakým způsobem zafixovat to financování. Vždy to byla velmi oprávněná obava generálního ředitele Jiřího Svobody, aby to nebyl stejný rozpočet Správy železnic,“ řekl Kolovratník a jako vzorný příklad uvedl Velkou Británii, která uzákonila trať z Doveru do Londýna se zafixovanou trasou, designem i náklady. Jako po stabilizaci druhý nejdůležitější krok definoval kompenzaci pro obce. „My bychom měli mít nastavený jasný systém, který se od něčeho odrazí, ať je to procento zabrání v katastru té obce nebo nějak verifikovatelný dopad do toho území a za to by obec měla jasně a transparentně něco dostat,“ komentoval.

 

Tagy