EU version

Sečteno podtrženo: Za rok 2024 bylo ČD opět v zisku, ale co 2025?

Sečteno podtrženo: Za rok 2024 bylo ČD opět v zisku, ale co 2025?
foto: redakce RAILTARGET/Tisková konference ČD
14 / 01 / 2025

Nové vlaky a miliony nových cestujících, český národní dopravce představil výsledky za rok 2024 a své plány na rok 2025.

České dráhy mají za sebou úspěšný rok a na tiskové konferenci představily výsledky, které to potvrzují. Do provozu se v minulém roce dostalo celkem 144 nových vlaků a lokomotiv, investice do vozového parku dosáhly téměř 19 miliard korun a železnice přilákala o 4 miliony cestujících více než v předchozím roce. To vše při zachování ziskového hospodaření.

ČD a nové vlaky na kolejích 

Cestující se v roce 2024 dočkali výrazného omlazení vozového parku národního dopravce. Na koleje vyjelo 8 dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových RegioFoxů, osm souprav ComfortJet, 22 lokomotiv Siemens Vectron a dokonce čtyři bateriové vlaky. O kterých redakce RAILTARGET psala zde. Celkem dráhy převzaly 144 nových vozidel. Výrazně se zlepšil i komfort – přibylo přes 22 tisíc moderních sedadel, samozřejmostí je klimatizace, Wi-Fi nebo zásuvky.

Ze silnice na železnici? Cestujících je stále více

Vlakem loni cestovalo o 4 miliony lidí více než v předchozím roce. Ministerstvo dopravy tento trend přičítá rostoucí spolehlivosti spojů i lepší údržbě vozidel. Nové investice umožnily nejen nákup moderních vlaků, ale také rychlejší opravy, což znamená méně výpadků a větší plynulost provozu. České dráhy navíc potvrdily, že hospodaří se ziskem. Po kladných výsledcích v roce 2022 (+14 milionů Kč) i 2023 (+2,962 milionu Kč) očekávají v zelených číslech i celý rok 2024. 

tisková konference ČD

Plány ČD na rok 2025

A co dál? Rok 2025 přinese další novinky, zejména v dálkové dopravě. České dráhy plánují uvést do provozu zbývajících 14 souprav ComfortJet, které budou jezdit přes Prahu, Brno a dál do Rakouska, Slovenska a Maďarska. Zásadní změnou bude také nasazení lokomotiv Siemens Vectron schopných dosáhnout rychlosti 230 km/h, ta by měla být využita především na kolejích v Německu.

Velkým překvapením bylo i zlepšení internetového připojení. Do vybraných vozů se chystají zesilovače 5G signálu a testovat se začne i satelitní internet Starlink od SpaceX. 

„V modernizaci našich vlaků budeme pokračovat i letos. Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Přesná čísla počtu přepravených za loňský rok budeme mít k dispozici v následujících měsících, ale už nyní je zřejmé, že jsme meziročně přepravili o přibližně 4 miliony více cestujících.“ řekl generální ředitel Českých Drah, Michal Krapinec.

generální ředitel ČD, Michal Krapinec

zdroje: Tisková konference ČD 

Tagy