foto: redakce RAILTARGET/Bateriový vlak
Zelená premiéra pro českou železnici. O víkendu vyjel první český bateriový vlak z dílny Škoda Group. Vlak provozují České dráhy na linkách v Moravskoslezském kraji, kde nahradí starší motorové jednotky na neelektrifikovaných tratích.
V sobotu 14. prosince 2024 byl na ostravském nádraží - střed slavnostně uveden do provozu první český bateriový vlak RegioPanter. Nová ekologická jednotka z dílny Škoda Group se oficiálně zařadila do flotily Českých drah a na vybraných úsecích nahradí starší motoráčky v Moravskoslezském kraji.
„Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu.” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Bateriový vlak, Škoda Group a České Dráhy
Nový bateriový RegioPanter je výsledkem vývoje a výroby společnosti Škoda Group. Staronová souprava RegioPanter byla upravena tak, aby splňovala potřeby Českých drah, které dlouhodobě hledají cestu ke snižování emisí a k náhrazení starších motorových souprav na neelektrifikovaných tratích. Vlak je proto vybaven bateriemi, které umožňují jízdu bez trolejí až na vzdálenost 80 kilometrů. Díky tomu dokáže projet i úseky, kde bylo dosud nutné přestupovat na motorové vlaky.
Baterie se dobíjejí třemi způsoby: během jízdy elektrifikovanými úseky, rekuperací při brzdění a nebo připojením kabelu v konečných stanicích. Bateriový vlak je schopen dosahovat maximální rychlosti 160 km/h při jízdě pod trolejí a až v 120 km/h v bateriovém režimu. Přepravní kapacita činí 140 míst k sezení a celkově pojme až 323 cestujících.
“Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.“ upřesnil místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.

Kde budou bateriové vlaky jezdit?
První čtyři jednotky budou od 15. prosince 2024 nasazeny na trase Veřovice – Ostrava (linka S8), která propojuje Studénku a Štramberk. Tato linka kombinuje elektrifikované i neelektrifikované úseky, to poskytuje ideální příležitost k plnému využití nového hybridního pohonu.
Do konce roku 2026 se očekává dodávka dalších 15 jednotek, které budou jezdit na spojích:
- Ostrava – Opava – Krnov
- Ostrava – Nový Jičín
- Ostrava – Budišov nad Budišovkou
- Okružní spojení Ostravy, Karviné, Českého Těšína a Frýdku-Místku
“Věřím, že tyto komfortní vlaky zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,” uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka

Smlouva na deset let, ČD a Moravskoslezský kraj
Cesta k bateriovým vlakům, ale nebyla vždy bez problémů. Už v březnu 2023 uzavřel Moravskoslezský kraj s Českými drahami desetiletou smlouvu na zajištění regionální železniční dopravy. Hodnota této zakázky dosahovala podle informací serveru iDnes přibližně 16 miliard korun a byla netradičně zadána formou přímého zadání, tedy bez veřejného soutěže.
Jedním z hlavních požadavků kraje bylo nasazení bateriových vlaků. Podle serveru e15 stojí každá jednotka 169 milionů korun, což je více než při prvním nákupu bateriových vlaků, kdy cena jedné soupravy činila 152 milionů korun. České dráhy tehdy objednaly čtyři jednotky tím, že upravily původní zakázku na elektrické vlaky.
“Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v loňském roce stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment,” komentoval předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Zdroje: redakce RAILTARGET, iDnes, e15, www.ceskedrahy.cz