1280 x 720 (lg)
EU version

PKP CARGO zveřejnilo výroční zprávu s měsíčním zpožděním. Významný pokles střídá nárůst nákladů

PKP CARGO zveřejnilo výroční zprávu s měsíčním zpožděním. Významný pokles střídá nárůst nákladů
foto: Wikimedia commons/Torsten Maue/ CC BY-SA 2.0 DEED/Lokomotíva SU46-037 PKP CARGO
25 / 04 / 2024

Dlouho očekávaná výroční zpráva PKP CARGO byla konečně zveřejněna. Výsledky ukazují významné poklesy přeprav prakticky ve všech segmentech a dílčí nárůst nákladů.

Akcionáři dlouho očekávali zprávu o hospodaření. S ní totiž byla spojená i otázka, zda a v jaké formě bude pokračovat dosavadní vedení společnosti. Nakonec výsledky i rozhodnutí, vládou jmenované dozorčí rady, přišlo současně 23. dubna. 

Pod tlakem hospodářského poklesu a války na Ukrajině se v roce 2023 na polském trhu přepravilo meziročně ve finančním vyjádření o 6,8 % méně nákladu, přičemž objem se meziročně snížil o 1,4 %. Výrazné zpomalení nákladní přepravy je pak patrné z destinací ve východní Asii. Co se týká segmentu, tak v něm jde prioritně o uhlí. PKP Cargo (za celou skupinu) přepravilo 82,7 mil. tun nákladu, což představuje meziroční pokles objemu o 17,9 mil. tun (meziročně o 17,8 % méně), což činilo 22,282 mil. tunokilometrů.

Největší pokles objemu zaznamenaly segmenty kapalných paliv, kovů a rud, a to o -31,8 %, resp. o -30,2 %, zatímco přeprava kameniva a stavebních materiálů zůstala na podobné úrovni jako v loňském roce (meziroční pokles o 5,2 %). Přeprava tuhých paliv meziročně poklesla objemově o 19,4 %, z toho přeprava uhlí o 21,6 %. Ostatní segmenty poklesy společnosti nevyrovnaly. Tržní podíl skupiny PKP CARGO v roce 2023 v Polsku činil 33,1 % (meziročně poklesl o 4,4 %., měřeno hmotnosti nákladu podíl činí 33,9 % (meziročně se snížil o 6,0 %). 

Ve zprávě je také uvedeno, že obecně klíčoví hráči zaznamenávají na trzích za podobné situace relativně větší poklesy než menší dopravci. Navzdory hospodářskému a dopravnímu poklesu však PKP CARGO uzavřelo hospodaření se solidními tržbami a udrželo úroveň EBITDA. Tržby dosáhly 1 323,7 milionu PLN (16% meziroční pokles). Navzdory poklesu příjmů EBITDA dosáhlo 1 083,1 milionu PLN, což představuje meziroční nárůst o 1,6 %. Čistý výsledek Skupiny činil 82,1 milionu PLN.

Provozní náklady vzrostly meziročně o 2 %. Největší náklady Skupina vynaložila na zaměstnanecké požitky a odpisy, které vzrostly o 12,7 % a 8 %. Čisté finanční náklady dosáhly ve sledovaném období 181,5 milionu PLN, což představuje meziroční nárůst o 20,5 %. Na konci sledovaného období měla PKP CARGO cash flow 263,7 mil. zlotých v hotovosti a přístup k dluhovému financování. Kapitálové výdaje vzrostly meziročně o 121,8% meziroční nárůst.

PKP Cargo se potýkalo s rostoucí inflací, klesající poptávkou a rostoucími náklady na energie. První měsíce roku 2024 dále zvýraznily negativní trend v odvětví zejména pro největší provozovatele, kteří ztrácejí podíl na polském trhu. Naopak menší provozovatelé zaznamenali nárůst přepraveného objemu (meziročně o +3,8 %).

Zpráva uvádí, že provozní flexibilita a efektivní řízení procesů jsou klíčem ke zlepšení obchodní a finanční situace společnosti v letošním roce. Tento potenciál je potřeba využít pro další růst. Vedení společnosti průběžně přezkoumává všechny procesy společnosti s cílem zlepšit efektivitu provozu a snížit náklady při současném zvýšení prodejního potenciálu. Pro postavení skupiny na trhu bude důležité udržení stávající zákaznické základny a intenzivní získávání nových partnerů v perspektivních segmentech, jako je intermodální přeprava. Zprávu předložil těsně před odvoláním pověřený generální ředitel Maciej Jankiewicz.

Zdroj: PKP CARGO; Redakce RT

Tagy