foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Obrněný vlak - ilustrativní
Ruský obrněný vlak s přezdívkou „Zelený duch“ děsil nepřátele svou rychlostí a smrtonosnou přesností. Železnjakov byl jeden z nejobávanějších kolejových vozidel v Rusku.
RAILTARGET tentokrát zabrousil do válečné rétoriky. Zaujaly nás obrněné vlaky. Trochu blíže jsme se podívali na jeden z nejobávanějších ruských vlaku. Nejslavnější bojový vlak, který sehrál významnou roli v polovině 20.století při obraně Sevastopolu na Krymu. „Vlak se jmenoval Železnjakov a byl obrněným monstrem nesoucím pět 76mm kanónů, dva 82mm minomety, čtrnáct 7,62mm kulometů Maxim a dva protiletadlové 12,7mm těžké kulomety DShK rozmístěné na čtyřech platformách,“ uvádí server RBHT.com s tím, že i přes svou hmotnost dokázal zrychlit na rychlost 50 km/h.
Vysloužil si také zajímavé přezdívky. Německá armáda mu přezdívala „zelený duch“ pro jeho schopnost objevit se odnikud, spustit palbu a zmizet z dohledu. Bylo to proto, že vlak byl ukryt v tunelech vytesaných do skal a v úzkých výklencích v krymských horách. Nakonec ale Němci jeho polohu vypátrali a Luftwaffe bombardovala tunel, ve kterém byl vlak a jeho operátoři umístěni, konstatuje server.
Psali jsme
Ministr dopravy Volker Wissing opustil německou FDP po rozpadu vládní koalice, ale rozhodl se ve vládě zůstat jako nestraník. Následoval tak…
Železnjakov: Historie názvu
Security Magazín také dodává, že obrněný vlak „Železnjakov“ byl vyroben ve spolupráci sevastopolských loděnic a sevastopolského depa. Výroba byla slavnostně ukončena 4. listopadu 1941. Jméno Železnjakov dostal po hrdinovi občanské války, A. G. Železnjakovi, který padl při pokusu probít se do Oděsy.
„Svůj první bojový křest prodělal tento obrněný vlak hned 3 dny po skončení výroby, 7. listopadu 1941. Tehdy ničil nepřátelskou pěchotu u obce Duvankoj a také zničil nepřátelskou dělostřeleckou baterii v údolí Belbek,“ konstatuje Security Magazín.
Vlak prý také několikrát změnil svou kamufláž, přičemž se často střídaly různé pruhy s kamuflážními skvrnami. Koncem roku 1941 byla také pozměněna jeho výzbroj. Během let 1941 a 1942 prodělal Železnjakov 140 bojových akcí. 15. června 1942 se Železnjakov potkal s kolonou nepřátelských tanků a 3 z nich zničil.
Psali jsme
Finské železnice sehrály klíčovou roli v historii Ruska, když v roce 1917 převezly Vladimíra Iljiče Lenina zpět do vlasti. Tento nenápadný transport…
Pancéřová síla první světové války
Jak jsme již dříve informovali, obrněné vlaky nebyly na počátku první světové války žádnou novinkou. Svoji roli měly především v době první světové války, kdy rozsáhlé železniční sítě v Evropě umožnily jejich rychlé nasazení a přesun na velké vzdálenosti.
Tyto vlaky se obvykle skládaly z několika základních prvků: lokomotiv, dělostřeleckých, pěchotních a protiletadlových vozů. Lokomotivy měly často přidaný pancíř, který chránil lokomotivu a personál před nepřátelskou palbou.
Dělostřelecké vozy přepravovaly velká děla a houfnice, zatímco pěchotní vozy pojaly vojáky, kulomety a munici. Protiletadlové vozy byly vybaveny protiletadlovou výzbrojí, která sloužila proti leteckým útokům. Kromě těchto hlavních součástí byly součástí některých obrněných vlaků také velitelské vozy, zdravotnické vozy a opravárenské a údržbářské dílny.
Obrněné vlaky se používaly k průzkumným misím, při nichž prozkoumávaly nepřátelské pozice a poskytovaly cenné informace o pohybu vojsk a opevnění. Jejich rychlost a mobilita jim umožňovala rychle pokrýt rozsáhlé oblasti a v případě potřeby se rychle stáhnout. Sloužily také k přepravě vojáků, vybavení a zásob na frontové linie, čímž poskytovaly zásadní logistickou podporu válečnému úsilí. Jejich pancéřová ochrana jim umožňovala projíždět sporným územím se sníženým rizikem napadení. A konečně, obrněné vlaky se zapojovaly do přímého boje s nepřátelskými silami a poskytovaly palebnou podporu pěchotě a dalším jednotkám na zemi.
Zdroj: Security Magazín; RAITARGET; Armádní noviny; RBHT.com