1280 x 720 (lg)
EU version

Pandemie koronaviru způsobila i v 1. kvartále roku 2021 vážné dopady na celý evropský železniční sektor.

Pandemie koronaviru způsobila i v 1. kvartále roku 2021 vážné dopady na celý evropský železniční sektor.
foto: Archiv/Železnice
17 / 05 / 2021

Podle nejnovější analýzy, vydané Covid Impact Tracker a Společenstvím evropských železnic (CER) a infrastrukturních společností má pandemie koronaviru stále silný dopad na celé železniční odvětví v evropském sektoru a dopady se rpojevují i v 1. čtvrtletí roku 2021.

Po průzkumu mezi svými členy společnost CER uvedla, že příjmy z osobní dopravy stagnovaly na přibližně polovině předkrizových úrovně, zatímco pokles příjmů z nákladní dopravy se zhoršil z -3% v prosinci 2020 na -10% v 1. čtvrtletí 2021. Manažeři infrastruktur také zaznamenali nárůst ztrát z -8% v létě 2020 na -13% v 1. čtvrtletí 2021.

Osobní doprava

Po malé úlevě v létě roku 2020 se ztráty cestujících začaly v říjnu zhoršovat a v listopadu 2020 se meziročně snížily na -51%. Ztráty během následujících čtyř měsíců až do března 2021 trvale zůstávaly kolem -51%, což představuje ztráty v příjmech ve výši téměř 600 mil. EUR / týden ve všech členských státech EU.

 Nákladní doprava

Zatímco výnosy z nákladní dopravy byly v prosinci „téměř normální“, tedy v poklesu 3% v meziročním srovnání, CER zjistila, že se pak propadly na -10%, kde zůstaly až do března 2021. Ztráty z nákladní dopravy jsou nicméně zhruba o 5% nižší než na začátku koronavirové krize v první polovině roku 2020. V březnu 2021 byly průměrné ztráty v celé EU vyšší než 30 mil. EUR / týden.

Infrastruktura

Manažeři infrastruktury byli do sledovače CER Covid poprvé zahrnuti v dubnu. Sdružení zjistilo pokles výnosů provozovatelů infrastruktury o 13% od začátku roku 2021, přičemž ztráty v 1. čtvrtletí 2021 byly téměř stejně vysoké jako v celém 1. pololetí 2020. CER věří, že za poklesem nestojí však jen epidemie koronaviru, ale i další nepřímé vlivy.

Cílená podpora

CER uvedla, že je naléhavě nutná cílená státní i evropská podpora, aby se zmírnil negativní dopad následků epidemie Covid-19 a zajistila se obnova železničního sektoru, aby bylo možné zvládnout požadavek na budoucí růst v celém odvětví.

„Dosažení cílů evropské zelené dohody bude vyžadovat výrazný přechod na železnici,“ zdůraznil výkonný ředitel Alberto Mazzola 4. května. „Železnice mají kapacitu na podporu obnovy i udržitelného přechodu v celé Evropě, ale musíme zajistit, aby ze současné krize vyšly dostatečně silné.

„Podstatná kompenzace současných ztrát, ale také snížení poplatků provozovatelům a zároveň kompenzace provozovatelům infrastruktury za související ušlé výnosy, je nezbytná, aby pomohla sektoru překonat toto obtížné období.“

Tagy