EU version

Švýcarsko pumpuje 211 milionů dolarů do DAC. Velká změna pro železniční dopravu

Švýcarsko pumpuje 211 milionů dolarů do DAC. Velká změna pro železniční dopravu
foto: RAILTARGET/DAC
09 / 09 / 2024

Švýcarská federální rada oznámila významnou investici do budoucnosti železniční nákladní dopravy s jednorázovou platbou 211 milionů USD (180 milionů CHF). Jde o podporu rozvoje digitálního automatického spřáhla (DAC).

Investici oznámil Albert Rösti, ministr a vedoucí odboru životního prostředí, dopravy, energetiky a komunikací (UVEK), během projevu na valné hromadě sdružení švýcarských železničních nákladních dopravců VAP v Bernu 27. srpna.

Rösti zmínil potřebu mezinárodní koordinace pro úspěšné zavedení DAC v celé Evropě a poznamenal, že Švýcarsko spolu s Německem a Rakouskem stojí v čele tohoto úsilí. "Železniční průmysl musí přinést jednoduché a dostupné technické řešení do sériové výroby. A EU musí najít způsoby a prostředky, jak umožnit migraci do DAC i v méně bohatých zemích. Jsem přesvědčen, že se to podaří. DAC bude v dlouhodobém horizontu měnit železniční nákladní dopravu,“ řekl  Rösti .

Není však novinkou, že evropská iniciativa zavést DAC čelí finančním překážkám. Společný podnik EU-Rail, odpovědný za prosazení projektu DAC, nedávno informoval provozovatele železnic, že ​​bude dotováno pouze 50 % nezbytných modernizací. To vyvolalo obavy provozovatelů, zejména v České republice, na Slovensku a v Polsku, kteří tvrdí, že 50% dotace je nedostatečná. Tito provozovatelé, včetně těch s vyspělým vozovým parkem, jako jsou ultralehké vagóny Innofreight, budou muset dovybavit nebo vyměnit mnoho svých železničních vozů, aby se přizpůsobily nové technologii DAC, což povede ke značným dodatečným nákladům. 

Kromě iniciativy DAC se Rösti zabýval potřebou zlepšit bezpečnost železnic po loňské nehodě v Gotthardském tunelu, která na více než rok přerušila provoz. Zatímco je tunel znovu otevřen, stále se čeká na závěrečnou vyšetřovací zprávu. Rösti zmínil, že na evropské úrovni byla vyvinuta nová bezpečnostní opatření, aby se předešlo incidentům, jako je Gotthardská nehoda. „I když zasilatele a majitele vagonů něco stojí, jsem zásadně přesvědčen, že je nutné je zavést,“ komentoval  Rösti.

Zdroj: IRJ; Společný podnik EU-Železnice; RAILTARGET

Tagy