foto: Foto Redakce RAILTARGET/PKP CARGO
I v Sejmu, polském parlamentu, se začalo zkoumat, co stojí za poklesem tržního podílu národního železničního nákladního dopravce PKP CARGO. Interpelace poukázaly na chybné investice i obchody. Vysoký vliv odborů také nebyl žádoucí.
Redakce RT prozkoumala situaci v polském parlamentu. Poslanci Marta Wcisło a Dariusz Joński z Občanské koalice a z klubu Levice zvedli na jednání Sejmu v rámci interpelací téma neutěšené finanční situace a ztrátu tržních podílů národního železničního nákladního dopravce PKP CARGO. Dotazovali se vlády, zda disponuje informacemi, proč došlo k výraznému poklesu hodnoty společnosti a ke značné ztrátě podílu na trhu v Polsku z 56 % na 33 %.
Za vládu odpovídal státní tajemník (náměstek) pro železnice Ministerstva infrastruktury Piotr Malepszak. Redakce RT přináší části jeho odpovědi:
„Železniční nákladní dopravy velmi konkurenční, není monopolní a v Polsku na něm působí více než 120 subjektů. Na situaci v PKP se podepsala kumulace špatných kroků v řízení, investicích, personálním managementu a špatná obchodní rozhodnutí. Prozatímní management delegovaný dozorčí radou přijal opatření, která mají zabránit dalšímu zhoršování již beztak špatné situace. Jeho hlavním úkolem je zabrzdit rostoucí náklady a zastavit klesající ukazatele výkonnosti PKP CARGO. Každý den objevujeme další dílky skládačky příčin. Například investice do kolejových vozidel, která opouštějí trh, protože není poptávka po druhu dopravy, který obsluhují. Tyto chybné investice velmi zhoršily hospodářský výsledek společnosti. Věřím, že opatření budou úspěšná. I když je třeba jasně říci, že situace, které čelíme, je skutečně obtížná,“ uvedl před poslanci a upozornil na další problém.
Psali jsme
Panika v PKP CARGO. V boji s obrovskou provozní ztrátou propouští nejen zaměstnance, ale razantně stahuje finanční podporu pro fotbalový…
PKP CARGO je podle něj učebnicovým příkladem toho, jak se nemá řídit podnik. Není totiž správná tak vysoká míra účasti odborů na řízení podniku. „Na konkurenčním trhu nemůžete připustit takovou situaci, kdy odbory rozhodují o fungování podniku. Automaticky, prakticky vždy toto končí katastrofou. Z této situace musíme PKP CARGO vyvést,“ zdůraznil s tím, že bylo vyhlášeno výběrové řízení na nové představenstvo, které chce, aby ho společnost měla do konce června a mohla provést restrukturalizaci.
„Probíhající audit nám vyjevil velmi výrazný nárůst platů i zaměstnanosti, zejména v posledních měsících roku 2023, a to na úrovni středního a vyššího managementu s vysokými platy. Je to příkladem pro další státní podniky, jak se nemá řídit firma a jak se nemá dělat personální politika. Mají se zaměstnávat lidé, kteří znají trh a znají situaci odvětví. Rozhodnutí nelze činit proti poptávce, kterou formuje trh,“ upozorňuje dále.
Psali jsme
Představenstvo společnosti PKP CARGO oznámilo plán zavedení úsporných opatření, která postihnou až 30 % všech zaměstnanců. Na co se mohou připravit?…
Krizovou situaci podle něj zhoršila rozhodnutí, která vedla k ukončení smluv s partnery a s dlouholetými dodavateli pro přepravu uhlí. V oblastech finanční, organizační, personální, obchodní šlo PKP CARGO zcela opačným směrem, než se vyvíjel trh. „Trh nákladní dopravy je samozřejmě i věcí Ministerstva infrastruktury a chceme, aby se podíl nákladní dopravy na železnici v příštích letech výrazně zvýšil. Naše práce už má svoje první výsledky. Trh přijímá pozitivně opatření, která jsme přijali. Již nyní máme nárůst hodnoty společnosti na burze. Počítám s tím, že se CARGO vrátí k silnému podílu na trhu a bude společností, která bude lídrem trhu železniční nákladní dopravy v Polsku,“ uzavřel motivačně.
Zdroj: Sejm, stenografické záznamy