foto: Budamar / public domain/Budamar se umístil jako třetí v žebříčku firem
Slovenský strojírenský průmysl jede na plné obrátky. Rekordní tržby a zisky hlásí většina firem, v čele s giganty jako Budamar Group. Oproti minulým létům si pohoršilo jen málo firem. RAILTARGET přináší přehled prvních tří lídrů tohoto slovenského odvětví.
Slovenský strojírenský průmysl je na vzestupu. Největším padesáti firmám vzrostly tržby o 6%, čisté zisky pak o více jak o polovinu. Patnácti firmám tržby klesly, ale v mínusu je jenom pět, což je asi polovina oproti předešlému roku.
Budamar jako eso železničního strojírenství
Tatravagónka, která je součástí portfolia Budamar Group majitele Alexandra Beljajeva, se umístila jako trojka na slovenském trhu. Zaznamenala trojnásobný nárust čistého zisku. Tento vzestup může být reakcí na zvyšující se objem zboží, které se dopravuje po železnici v rámci Evropy. Navíc ale firma obstarala první zakázku pro Ozbrojené sily SK. Ta tvořila 13 vagónů, které jsou určeny pro převoz těžkých pásových vozidel jakými jsou například tanky. V minulém roce firma dosáhla své rekordní tržby téměř 600 milionů eur.
Další firmou spadající do této skupiny je ŽOS Vrútky, která se umístila na 19. místě žebříčku slovenských firem. Vznikla v roce 1874, ještě v 60. letech z ní vyjela poslední parní lokomotiva. V 90. letech byla zprivatizována současným předsedou představenstva Vítězoslavem Moricem. Zanedlouho k původnímu zaměření na opravu a modernizaci lokomotiv a vozů přibyla také výroba elektrických a elektronických zařízení pro železnice. V roce 2011 firma vyrobila první dieselové jednotky v rámci vlastních kapacit a pod Budamar Group spadá posledních 6 let.
I tato firma zaznamenala rekordní tržby, její čistý zisk však spadl o tři čtvrtiny. Na konci roku firmě vrostly krátkodobé závazky a klesly krátkodobé pohledávky. Ztráta je patrná i z finančních operací, uvedl web Trend.sk.
Automobilový strojírenský průmysl
Dvojkou na Slovensku se se stala Hanon System Slovakia se sídlem v Ilhave. Jedná se o dceřinou firmu jihokorejské Hanon. Vyrábí zejména klimatizační zařízení pro automobilový průmysl, ve svém portfoliu má ale také vytápěcí a ventilační zařízení. V minulém roce dosáhla rekordního zisku 608 milionů eur, její tržby stouply o 9%, čisty zisk však o 13% klesnul.
Na prvním místě žebříčku strojírenských firem se umístil Schaffler Kysuce, který se specializuje na řešení elektromobility, převodovky, podvozky, lineární a přímé pohony a produkty pro údržbu výrobních linek. Kromě výroby má firma také inteligentní mechatronické laboratorium. Roční tržby tvořily rekordních 755 milionů eur. Firma má v žebříčku také 4. pozici, kterou zaujala Schaffler Skalica.
Zdroj: Trend.sk