EU version

Budoucnost VRT spatřuji především v náhradě za silniční dopravu, prozradila ředitelka TRAKO

Budoucnost VRT spatřuji především v náhradě za silniční dopravu, prozradila ředitelka TRAKO
foto: Redakce RAILTARGET/Budoucnost VRT spatřuji především v náhradě za silniční dopravu, prozradila ředitelka TRAKO
04 / 10 / 2023

V exkluzivním rozhovoru s Janem Sechterem, předsedou Dopravní sekce Hospodářské komory ČR, se Dorota Daszkowska – Kosewska, generální ředitelka veletrhu TRAKO, který se každé dva roky koná v polském Gdaňsku, vyjádřila k účasti českých společností na polském veletrhu či o konání diskusí, seminářů a konferencí. V diskusi také promluvila o důležitosti a přínosu rozvoje vysokorychlostních tratí (VRT). „Rozhlížíme se také po nových tématech, například letos se zde diskutovalo téma technologie hyperloopu,“ poznamenala. Pro čtenáře RAILTARGET dále prozradila, že se na dalším veletrhu TRAKO setkáme v termínu 23. až 25. září 2025.

Začíná poslední den letošního veletrhu, který byl z pohledu českých firem úspěšný. Jaká je Vaše bilance?

Vítám české vystavovatele, která patří na veletrzích TRAKO vedle britské a německé tradičně k nejpočetnějším. Máme i národní expozice dalších států, ale Češi jsou pokaždé na medailové pozici. My ještě v poslední den veletrhu pracujeme, máme mnoho schůzek a k bilanci se dostaneme až za nějaký čas. Dnešní den je věnovaný vzdělávání pro železnici. Zveme studenty středních odborných škol, aby se seznámili se světem železnice nejen z perspektivy cestujícího, ale aby se přesvědčili, jaký je to moderní, inovativní a ekologické průmyslové odvětví.

To je dobrý nápad, veletrh není jen prezentací firem a přehlídkou investic všech států Evropy, ale veletrh TRAKO je i místem diskusí, seminářů a konferencí. Jaké máte plány v tomto smyslu na příští TRAKO?

TRAKO organizujeme pro železniční odvětví a s ním společně máme programovou radu, jejímiž členy jsou všechna sdružení a společnosti železniční dopravy v Polsku. A partneři veletrhu, kterých je letos více než stovka, připravují program. My jako organizátoři dbáme na to, aby každý programový element železničních témat měl svoje místo, ale aby se navzájem marketingově řečeno „nekanibalizoval“, to znamená, aby si každý mohl najít svoje a neměl ve stejný čas problém vybrat si z pěti podobných akcí. Máme akce, které se na TRAKO periodicky opakují, jako například už počtvrté jsme měli diskusi o infrastruktuře připravovaná Ministerstvem infrastruktury, skupinou PKP a Komorou pozemní dopravy. Už víme, že za dva roky uspořádáme pátou. Letos vůbec poprvé jsme uspořádali diskusi o ženách v dopravní infrastruktuře, která sklidila natolik velký úspěch, že ji zařadíme do programu jako periodickou akci. Diskusí, seminářů a dvoustranných jednání je mnoho, ale všichni, kteří se jich účastní, nám potvrzují, že jsou velmi věcné a přínosné. Těší nás to, protože doprovodný program veletrhu neděláme proto, že musíme, ale protože nám naši partneři garantují vysokou úroveň věcné diskuse. Stal se tedy vizitkou veletrhu TRAKO.

To mohu potvrdit, protože některé diskuse se „dohrávaly“ tady u nás na společném stánku RAILTARGET a Hospodářské komory ČR, zejména témata, která hýbou evropskou dopravou, například Digitální automatické spřáhlo nebo energetika v dopravě v podmínkách Green dealu.

Rozhlížíme se také po nových tématech, například letos se zde diskutovalo téma technologie hyperloopu, který je pro nás někdy těžko představitelný. Je to podobné jako s vesmírem: mnoho řešení by nebylo možných, kdyby se z tohoto oboru neimplementovaly do naší reality. Ale protože máme polskou firmu Nevomo, která je v oboru velmi pokročilá, dbáme o to, aby nové trendy v dopravě měly na veletrhu místo a aby se s nimi mohli seznámit návštěvníci a diskutovat o nich. Letos poprvé jsme připravili zónu pro start-upy, kde už se ale představuje řada vyzrálých řešení ve fázi certifikace. Představujeme také řešení, která jsou výsledkem práce studentů, například výsledky soutěže pro studenty oboru železniční dopravy. Jsou příkladem toho, jak je železnice moderním oborem.

Představujete také budoucnost železnice: poprvé se v zahraničí představil projekt české vysokorychlostní železnice VRT Správy železnic, která se na dvou úsecích spojí s polským projektem vysokorychlostní železnice CPK. Jak vidíte budoucnost vysokorychlostních železnic pro střední Evropu a také pro veletrh TRAKO z hlediska technologií, které se zde představovaly?

Budoucnost VRT spatřuji především v náhradě za silniční dopravu. Bydlím v Trojměstí (Gdaňsk, Gdyně, Sopoty) a pozoruji, kolik návštěvníků z ČR nás navštívilo letos v létě. A všichni zdůrazňují, jak se cestování k moři díky kvalitě nové infrastruktury zkrátilo na několik hodin oproti dřívějšku. Věříme, že vlaky na vysokorychlostní síti z Gdyně do Prahy cestu ještě více zkrátí a budeme se moci lépe navštěvovat. Díváme se i na spojení Rail Baltica do Litvy, Lotyšska a Estonska, abychom mohli nastoupit a vystoupit v cíli bez odbavovacích procedur jako na letištích, bez ohledu na počasí. To je můj velký sen. Jako když se setkají lidé a ukáže se, že jeden z nich je profesí lékař, najednou začnou všichni vyprávět o svých nemocech. A mně, ředitelce železničního veletrhu, vyprávějí o svých událostech, které se jim staly při cestování vlakem. A tak bych chtěla, aby mně všichni vyprávěli jen, jak rychle dojeli a jak to bylo skvělé ve vlaku, protože nejeli autem.

Nesmíme ale zapomínat na železnici jako na prostředek pro nákladní dopravu. Víme, jak pandemie zničila dodavatelské řetězce a jaký to má vliv na nás všechny. Je velkou výzvou pro v celé Evropě doba rozkvětu železniční nákladní dopravy, která přichází. Velmi bych si přála, aby se stala urychlovačem obchodní výměny a měla též pozitivní efekt na evropskou bezpečnost.

Vždy s blížícím se koncem veletrhu můžete říci, že jste v po veletržním období, ale také vlastně před příštím veletrhem. Jaké máte plány?

Máme termín – 23.-25. září 2025. Věříme, že se nám podaří dokončit další halu, která nahradí tu provizorní, ve které se nyní nacházíme. A záleží nám na tom, abychom kontinuálně pokračovali ve vytváření mezinárodního profilu veletrhu, podobně jako na veletrhu INNOTRANS v Berlíně, který je takovým mezinárodním setkáním. Železnice je mimořádně komunikačně-kontaktním odvětvím, lidé se znají mnoho a mnoho let a potřebují se potkávat. Vzpomínám, jak před dvěma lety byli všichni šťastní, že se po pandemii můžou vůbec navzájem potkat.

Vždyť jste tady před veletrhem 2021 zřídila dočasnou nemocnici pro pacienty s COVIDem…

.. a letos máme hezké počasí, což znamená, že se na sebe všichni usmívají a mohou si po veletrhu prohlédnout také Trojměstí. Jsou rozpoznatelní všude se svými veletržními identifikátory.

Chtěl bych Vás také pozvat na rozvíjející se jarní železniční veletrh Rail Business Days do Ostravy. Řada polských vystavovatelů má zapsaný termín tohoto veletrhu v kalendáři.

Je to výborný veletrh a tým Rail Business Days je výborný. Držím jim palce a těším se na návštěvu.

Tento rozhovor se uskutečnil na železničním veletrhu TRAKO v rozhovorovém studiu RAILTARGET, pod záštitou Hospodářské komory ČR. Rozhovorem provázel Jan Sechter, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR.

Tagy