foto: Archiv/Železnice
V dnešním díle seriálu o železničních poplatcích se zaměříme na Slovensko. Jaká metodika je v téti zemi pro výpočet používána?
Slovensko – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
Na Slovensku se při výpočtu poplatků za užití dráhy zohledňují 2 věci. Přístup k dráze a přístup ke službám.
V té první části se zohledňují 4 faktory. Poplatek za objednání a přidělení kapacity na příslušné kategorii tratě (1-5), který se pohybuje v rozmezí 0,0272 – 0,0691 Euro/vlkm. Dále poplatek za řízení a organizování dopravy na příslušné kategorii tratě (1-5) v rozmezí 0,588 – 0,997 Euro/vlkm. Potom poplatek za zabezpečení provozuschopnosti železniční infrastruktury na příslušné kategorii tratě (1-5) v rozmezí 0,670 – 1,102 Euro/tisíc hrtkm. A poslední je poplatek za použití elektrického napájecího zařízení pro dodávku trakčního proudu v hodnotě koeficientu 0,228 EURP/tisíc hrtkm.
Druhá část zpoplatnění spočívá ve výpočtu, který se taktéž skládá ze 4 částí. Tou první je poplatek za přístup ke stanici osobní dopravy, jejím budovám a zařízením, kde se budovy rozdělují do 3 kategorií (AOD-COD) a výše poplatku je v rozmezí 0,460 – 0,510 Euro za zastavení osobního vlaku. Pokud by se jednalo o ostatní druhy vlaků osobní dopravy kromě soupravových, tak by se sazba lišila pro prostřední kategorii B a místo 0,480 by byla 1,115 Euro za zastavení vlaku. Další poplatek se účtuje za místo pro prodej přepravních dokladů ve stanicích osobní dopravy, kde se zohledňují 2 kategorie a sazba 2,00 nebo 2,35 Euro za měsíc a m2 prostoru. Další poplatek je za přístup k seřaďovacím stanicím a zařízením na seřaďování vlaků, včetně přístupu k nákladním terminálům. Ten se rozděluje do 4 kategorií (AND – DND) dopravních budov pro vlaky nákladní dopravy a pohybuje se v rozmezí 0 – 49,631 Euro za přístup vlaku. Poslední složkou výpočtu je poplatek za používání odstavných kolejí, jehož sazba je 0,195 Euro za každých započatých 24 hodin pobytu 1 vozu.
Tagy