1280 x 720 (lg)
EU version

Česko je evropským rekordmanem v počtu sebevražd na kolejích. Jak proti tomu bojovat?

Česko je evropským rekordmanem v počtu sebevražd na kolejích. Jak proti tomu bojovat?
foto: Archiv/Železnice
01 / 03 / 2022

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je sebevražda jeden z nejčastějších příčin úmrtí na celém světě. Ve světě to činí 700 000 ztracených životů ročně. V České republice podle Správy železnic ukončí život skokem pod vlak každý čtvrtý sebevrah. Tento nelichotivý jev si experti vysvětlují tím, že nevyžaduje velké přípravy ani plánování.

Česko se vymyká i evropskému průměru. Evropská unie zaznamenala v roce 2019 na 2500 sebevražd, tedy v průměru sedm každý den. V Česku se z toho událo neuvěřitelných 8 %. Jen pro představu, Česká republika tvoří pouze 2,4 % z celkové populace EU.

Jak těmto situacím předejít? Jako překvapivě jednoduchá odpověď se nabízí zastavení člověka na cestě ke kolejím. Jednoduché bariéry dokážou přimět upustit od myšlenky k sebevraždě. Tento fakt dokládají nejen odborné studie, ale i konkrétní případy z praxe. Například v jedné z nejrozvinutějších zemí, v Japonsku, je výskyt sebevražd poměrně vysoký a lze vidět zábrany třeba v metru.

V Česku vzniká unikátní projekt, který má za cíl ztížit sebevrahům přistup k železniční síti. Odborníci se v první fázi snaží lokalizovat nejvíce kritická místa, na kterých následně vznikne barikáda omezující vstup na koleje.

O funkčnosti zařízení svědčí i třímetrový plot na známém Nuselském mostě. Od jeho instalování se na místě pokusy o sebevraždu dramaticky snížily. „Jejich úspěšnost se ale nedá měřit ani doložit přesnými čísly. Sebevražd sice významně ubylo, nikdo však nezkoumal, jestli jich nepřibylo na jiných mostech v okolí,“ upozorňuje Petr Winkler z Národního ústavu pro duševní zdraví.

Konkrétní místa, na kterých vzniknou ploty u železnic se nicméně nedozvíme, data by měla sloužit pouze pro výzkum. Hlavní projektanti navíc upozorňují, že by zveřejnění míst s barikádou mohlo být kontraproduktivní a mohlo vést k vytvoření „sebevražedných map“.

Na vybraných místech vznikne bariéra nebo označení s kontakty na krizovou pomoc. Mapa by měla být kompletní koncem března. Ve spolupráci s místními obcemi budou pak vznikat různá opatření, bariéry a informační cedule a místa mohou být častěji hlídkována policií.

Do současné doby se Správa železnic soustředila na stavbu plotů především na místech, kde je zvýšené riziko srážky chodců s vlakem. Nejčastěji tedy na tratích, kde se vlaky pohybují rychlostí až 160 km/h, těchto je v Česku téměř 1 400 km.

Tagy