foto: Správa železnic/Trať z Tanvaldu do Kořenova
Už příští týden bude Správou železnic zahájen projekt opravy nejstrmější tratě v Česku - severočeské kořenovské zubačky. Kromě zlepšení celkového stavu ozubnicové trati, která je jedinou svého druhu v Česku, se také zvýší bezpečnost provozu.
Severočeská kořenovská zubačka je nejstrmější železniční tratí v České republice. Říká se jí také „železniční perla Jizerských hor“. Otevřena byla v létě roku 1902, kdy po ní jezdily parní lokomotivy. O devadesát let později byla prohlášena za kulturní památku. Ovšem v současnosti už staré mašiny nahradily motorové vlaky.
Strojvedoucí na nejstrmější trati musí být speciálně vyškolený
Ale ani ty nejsou běžného typu, a proto do řídicí kabiny vlaku nemůže usednout jakýkoliv strojvedoucí. Řídit stroj, který jezdí po nejprudších úsecích české dráhy, může jenom speciálně vyškolený personál. Cestou překonává vlak převýšení skoro 240 metrů, projede čtyřmi tunely a přejede i po 25 metrů vysokém Jizerském viaduktu.
Projížďka po unikátní české zubačce nabízí spoustu krásných výhledů do krajiny podhůří Jizerských hor. Není divu, že právě nejstrmější úsek na české železnici si režisérka Věra Chytilová vybrala v roce 1978 pro natáčení filmu Kalamita. Kromě toho si některé lokomotivy zubačky zahrály i ve filmu Grandhotel Davida Ondříčka.
Psali jsme
Na památkově chráněné ozubnicové železnici odstartovala rekonstrukce dopravny Dolní Polubný. Tento technický skvost, který přitahuje železniční nadšence…
Revitalizace zubačky bude zahájena příští týden
Tuto unikátní trať bude Správa železnic revitalizovat od příštího týdne. Významnou součástí stavby je obnova ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný. V rámci projektu budou také výměněny dřevěné a ocelové pražce za nové, ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný.
Na ozubnicovém úseku se nainstaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně. Po dobu prací bude třeba počítat s dočasným přerušením provozu od 15. dubna do konce října.
Konstruktéři provedou také obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Chystá se také výměna kolejnic, obnova a doplnění štěrku a oprava výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela, jak naší redakci informovala tisková zpráva Správy železnic.
Revitalizace se týká také Polubenského tunelu, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice. Stavba bude zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu.
Projekt je podpořen evropskými fondy
Projekt je koordinován s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy. Realizátorem stavby je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady jsou vyčísleny na 447 291 925 korun.
Nela Eberl Friebová, tisková mluvčí Správy železnic, uvedla, že stavba je součástí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba, který je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Obnova takzvané zubačky je největší investiční akcí z tohoto programu. Výše dotace, kterou Správa železnic obdrží z Evropského fondu pro regionální rozvoj, dosáhne 11,995 milionu eur. Dotace pro Dolnoslezské vojvodství, které je polským partnerem projektu, bude ve výši 3,45 milionu eur.
Zdroj: Správa železnic