foto: SAGASTA/Dopravna Dolní Polubný
Na památkově chráněné ozubnicové železnici odstartovala rekonstrukce dopravny Dolní Polubný. Tento technický skvost, který přitahuje železniční nadšence i turisty, projde modernizací pod taktovkou společnosti SAGASTA.
Na památkově chráněné železniční trati, která patří mezi technické skvosty České republiky, dnes oficiálně odstartovala rekonstrukce dopravny Dolní Polubný. Tento projekt, který propojuje moderní technologie s respektem k historické hodnotě tratě, má na starosti renomovaná společnost SAGASTA s.r.o.. Trať postupně projde větší rekonstrukcí, která zahrne čtyři tunely.
Zubačka je v ČR unikátem
Ozubnicová železnice, na které se dopravna nachází, patří k několika málo dochovaným tratím svého druhu v Evropě. Systém ozubnice umožňuje vlakům zdolávat prudké stoupání, které by na běžné železnici bylo nepřekonatelné. Výškový rozdíl zde činí 235 metrů s maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice.

Právě Dolní Polubný je jedním z důležitých bodů této trati – a rekonstrukce dopravny tak představuje zásadní krok k zachování jejího provozu. Trať vede přes Tanvald, Desnou, Kořenov a Harrachov, v jízdním řádu je označená jako 036. Úsek Tanvald-Kořenov byl v roce 1992 označen jako kulturní památka.
Modernizace Zubačky v rukou SAGASTA
Projekt rekonstrukce Zubačky přináší několik klíčových inovací. Hlavní změnou bude instalace nových výhybek s ozubnicí, které zvýší plynulost provozu a zároveň umožní zachovat specifika této trati. Modernizace se ale nedotkne jen samotných kolejí – součástí projektu je i zlepšení zázemí pro provoz a údržbu. Rekonstrukcí projdou také čtyři tunely na trati, tak, aby vyhovovaly modernímu provozu.
Podle zástupců společnosti SAGASTA bylo hlavním cílem projektu najít rovnováhu mezi modernizací a zachováním historického charakteru. „Naším cílem bylo skloubit moderní požadavky na železniční dopravu s respektem k historickému dědictví této výjimečné trati. Věříme, že tento projekt přispěje nejen ke zlepšení dopravní obslužnosti, ale také k podpoře turismu a zájmu o technické památky,“ uvedl jednatel SAGASTA Jiří Čurda.
Historie a budoucnost Zubačky
Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný je dalším důkazem, že železniční historie a moderní technologie mohou jít ruku v ruce. Zubačka slouží od roku 1902, kdy spojovala rakousko-uherské a pruské železnice. Zatímco některé staré tratě bojují o přežití, zdejší projekt ukazuje, že i technické dědictví lze smysluplně obnovovat a nadále využívat, zároveň slouží jako zajímavá technická atrakce.

Podle webu Kudy z nudy se mezi místními vypráví také příhoda z konce druhé světové války. Ruští vojáci se tu naskládali do vlaku, místní je přitom varovali, že trať je velmi strmá. Rusové se ohradili, že jezdit umí a v Rusku jsou větší kopce než tento, vysokou rychlostí si to šinuli z kopce až po první zatáčku, kde vlak vykolejil.
SAGASTA: Odborníci na dopravní infrastrukturu
Za projektem rekonstrukce stojí SAGASTA s.r.o., s jejími dlouholetými zkušenostmi v oblasti projektování dopravní infrastruktury. Jejich projekty se vyznačují důrazem na kombinaci inovací, udržitelnosti a respektu k historickým stavbám. Právě to dělá z Dolního Polubného skvělý příklad toho, jak lze železniční dědictví nejen chránit, ale i aktivně využívat.
Psali jsme
Nádraží Královské Vinohrady, dnes téměř zapomenutá zastávka pražské železniční historie, stálo nedaleko ústí vinohradského tunelu v Bělehradské ulici.…
Zdroje:
Tisková zpráva SAGASTA
Kudy z nudy