foto: ČD - tiskové materiály/Zrychlení spojení mezi Prahou a Berounem? Vlaky pojedou rychlostí až 200 km/hod!
Mezi prioritní projekty Správy železnic patří novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun, která si klade za cíl zbudování zcela nového dvojkolejného úseku 3. tranzitního koridoru. Přímým propojením stanice Praha-Smíchov a Beroun dojde k odlehčení stávající trati podél Berounky pro příměstské spoje a zároveň zatraktivnění jak osobní, tak nákladní dopravy ze směru Beroun, Plzeň, Norimberk/Mnichov.
Práce na nové dvoukolejné koridorové trati odstartují úpravou výjezdu ze stanice Praha-Smíchov a také stávající trati až k portálu tunelu v Praze Hlubočepích, v oblasti Barrandovské spojky. Tunel, ve kterém vede značná část trasy z Hlubočep, vyústí až za 24,7 km u Berouna. Nový koridor bude pokračovat mostem přes údolí Berounky. Na pražské straně tunelu vznikne odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč, na berounské straně zas odbočka pro navazující plánovanou vysokorychlostní trať ve směru Hořovice/Plzeň.
Pro fungování jak osobní, tak nákladní dopravy v tunelu se navrhuje rychlost 200 km/h, se snížením před stanicí Praha-Smíchov na 100–120 km/h a před stanicí Beroun na 160 km/h. S ohledem na požární bezpečnost počítá projekt s dvěma jednokolejnými tunely s propojkami a pěti únikovými šachtami na povrch v Praze-Slivenci a dále obcemi Ořech, Tachlovice, Loděnice a Svatý Jan pod Skalou.
O ražbu tunelů se z většiny postarají čtyři plnoprofilové tunelovací stroje TBM v hloubce cca 150 metrů pod zemí. Takový způsob ražby již sklidil úspěch na vydařeném tunelovém projektu Správy železnic. Konkrétně se jednalo o tunel Ejpovice na koridoru mezi Plzní a Ejpovicemi. Zahájení realizace očekává Správa železnic v roce 2028, její dokončení v roce 2036. Odhad veškerých investičních nákladů činí 46 miliard bez daně.
Tagy