EU version

Znáte nejrychlejší vlak USA? Je jím proudový vlak z roku 1966

Znáte nejrychlejší vlak USA? Je jím proudový vlak z roku 1966
foto: William Pearce; oldmachinepress.com/Znáte nejrychlejší vlak USA? Je jím proudový vlak z roku 1966
08 / 06 / 2023

V polovině 60. let minulého století zkoumal inženýr New York Central Railroad Don Wetzel možnosti, jak zajistit, aby vlaky jezdili nejen bezpečněji, ale také levněji a rychleji. Jako nejlogičtějším řešením Wetzelovi přišlo připevnit na střechu prototypu vysokorychlostní lokomotivy dvojici nadbytečných proudových motorů od letectva US Air Force.

První, překvapivě však ne poslední experimentální lokomotiva M-497 Black Beetle s tryskovým pohonem tak roku 1966 vznikla ve společnosti New York Central Railroad. Black Beetle využíval již existující motorový vůz Budd Rail Diesel Car (RDC-3), avšak s rozdílem přidaného zjednodušeného předního krytu, který zakrýval konvenčně otupený nos RDC-3 společně s dvojicí použitých proudových motorů General Electric J47-19. Ty byly dříve používány jako pomocné motory pro mezikontinentální bombardér Convair B-36, které Wetzel získal od US Air Force.

oldmachinepress.com

Podle Wetzela se jednalo o „ty nejlevnější motory s výkonem 5 000 koní, které jsme mohli sehnat“. Byly podle jeho slov také nejspolehlivějšími a jednoduše přizpůsobeny pro spalování nafty, která byla na rozdíl od tryskového paliva mnohem vhodnější pro použití v Black Beetle.“ Původní návrh měl tryskové motory na zadní části vozu, ale změnili jsme je na přední část. Má žena, která vytvořila návrh lokomotivy, řekla, že auta vypadají mnohem lépe s motory vpředu. Stará pilotní legenda říká, že když letadlo dobře vypadá, obvykle i dobře létá. Měli jsme pocit, že když bude proudový vlak dobře vypadat, bude i dobře jezdit,“ vyjádřil se Wetzel pro GE Reports.

23. července 1966 padl do dnes platný rekord na americké železnici, a to neuvěřitelných téměř 300 km/h. Rekordu se dosáhlo po sérii rychlostních zkoušek mezi města Stryker, Butler a Indiana ve státu Ohio.

oldmachinepress.com

I přes do dnes platný rekord se myšlenka tohoto „turbovlaku“ nikdy neujala. I přes shromáždění obrovského množství technických údajů o vysokorychlostní železniční dopravě a s ní spojeným opotřebením tratě byl projekt považován za spíše reklamní trik než za seriózní výzkum. Po ukončení zkušebních jízd byly trysky z Black Beetle odstraněny a RDC-3 vrácena zpět do běžného provozu, přičemž roku 1984 byl i samotný RDC-3 vyřazen.

Zdroj: oldmachinepress.com; gizmodo.com; GE Reports

Tagy