foto: DAC4EU / Public domain/DAC + Vlajka EU
Zavedení DAC v Evropě je zase o kousek blíž. Evropu čeká velká inventura všech nákladních vozů.
Projekt na realizaci největší inventury nákladních železničních vozů v Evropě vyhrálo konsorcium DACFIT. V jeho čele stojí DB Cargo. Pomáhat mu bude ale šest dalších subjektů. Záměrem je získat plánované zavedení digitálního automatického spřáhla (DAC) do nákladní železniční dopravy se rozjíždí. Vedle technického vývoje se do centra zájmu dostává celoevropská migrace DAC do stávajícího vozového parku a její dílenské provedení. Od roku 2028 má být po celé Evropě instalováno DAC do přibližně 500.000 nákladních vagonů.
Nejprve je však nutné provést základní přehled současného stavu evropského vozového parku nákladní železniční dopravy. Analyzovány musí být také železniční workshopy. Konsorcium DACFIT má tedy za úkol analyzovat stávající flotily nákladních dopravců a také jednotlivé dílny tak, aby mohly být vyhodnoceny časové a kapacitní možností migrace na DAC po celé Evropě.
Kosorcium DAC FIT za tímto účelem získává i finanční podporu od Europe‘s Rail Joint Undertaking (EU-Rail).„Mám radost, že se pro tento záměr podařilo získat tolik kompetentních partnerů“ říká Andreas Lipka, vedoucí migrace DAK u DB Cargo AG a současně vedoucí pracovního balíčku „Migrace“ v evropském programu DAC.
V rámci konsorcia DAC FIT kromě DB Cargo figurují tyto společnosti: k + v (Německo), Instytut Kolejnictwa (Polsko), VÚKV (Česká republika) a BME ITS (Maďarsko) a VPI European Rail Service GmbH (VERS) a Institut Fraunhofer.
DB Cargo v kooperaci s k + v, Instytut Kolejnictwa, VÚKV a BME ITS se budou zaměřovat primárně na inventuru nákladních železničních lokomotiv a vagonů. VPI VERS se oproti tomu bude soustřeďovat na evropské železniční dílny. A to jak na workshopy, tak mobilní servisy. V Evropě prošlo jejich certifikací více než 280 subjektů.
Psali jsme
V uplynulých letech dospěl European DAC Delivery Program organizace Europe´s Rail k technickému řešení spřáhla. Rozhodnutí pokračovat ve vývoji…
Čelní manažeři VERS Heiko Radke a Joachim Wirtgen zdůrazňují: „Díky naší síti máme k dispozici nutnou znalostní základnu a zkušenosti, jak musí být dílny připravené na migraci DAC.“
Na komplexní logistiku se v rámci konsorcia DAC FIT zaměřuje Institut Fraunhofer IML. „Tento projekt nepodporujeme jen v rámci IT, ale máme i rozsáhlou expertní základnu v oblasti‚první a poslední míle‘ na mnoha vlečkách a průmyslových kolejích“, vysvětluje Dr. Agnes Eiband z Fraunhofer IML.
Zdroj: DAC FIT; Redakce RT