EU version

Železniční velikáni: Legendární Gotthardský tunel zachránil Švýcarsko před ekonomickou izolací

Železniční velikáni: Legendární Gotthardský tunel zachránil Švýcarsko před ekonomickou izolací
foto: wikimedia/ ETH-Bibliothek/public domain/Alfred Escher
25 / 07 / 2024

Gotthardský tunel je ikonická stavba, kterou zná téměř každý čtenář. Ne všichni však znají jméno Alfreda Eschera. Muže, který zachránil Švýcarsko před izolací, vybudoval největší soukromou švýcarskou železniční společnost a dlouhou dobu stál v čele projektu výstavby již zmíněného unikátního tunelu.

Píše se rok 1819 a my se nacházíme v největším švýcarském městě, Zürichu. Je čerstvě po napoleonských válkách, z nichž se Evropa stále vzpamatovává. Od Vídeňského kongresu, na němž se vypořádaly územní poměry v Evropě po pádu Napoleona, je Švýcarsko opět nezávislým státem, který má navíc evropskými mocnostmi garantovanou neutralitu. Švýcarské území navíc rozšířil o kantony Valais, Neuchâtel a Ženeva, které byly odebrány Francii. Roku 1848 přijme Švýcarsko po krátké občanské válce, posledním ozbrojeném konfliktu na švýcarském území, federalistickou ústavu a díky přislíbené neutralitě nastartuje svou cestu mezi nejbohatší a nejrozvinutější světové státy. K tomu mu pomůže řada kvalifikovaných a velmi inteligentních lidí. Jedním z nich bude i Alfred Escher.

Švýcarská severovýchodní dráha-most přes řeku Thur/wikimedia/Zentralbibliothek Zürich/public domain

Alfred přichází na svět v již zmíněném roce 1819 v Zürichu. Narodí se do vlivné bankéřské a obchodnické rodiny, která je jednou z vůbec nejvýznamnějších v celém Zürichu, uvádí server houseofswitzerland.org. Výuku mladého Alfreda budou, jak je tomu v zaběhlé konzervativní rodině zvykem, obstarávat nejprve soukromí domácí učitelé. Následovat bude úspěšné studium nejprve na zürišském gymnáziu Obergymnasium. Po úspěšné maturitě bude následovat studium práv na univerzitě v Zürichu. 2 semestry stráví v zahraničí na univerzitách v Bonnu a Berlíně. Studium se mu povede na výbornou a zakončí jej disertační prací o římském právu, za níž si vyslouží doktorský titul.

Gotthhardská tunel/wikimedia/CC BY 2.0

Již roku 1844 se pokusí Alfred úspěšně prosadit v politice, a to poněkud překvapivě s liberálními názory. Je zvolen do zürišského kantonálního parlamentu, Velké rady, kde bude hájit zájmy liberálů. Členem Velké rady zůstane až do roku 1882 a několikrát bude zastávat funkci jejího předsedy. Kromě jiných politických funkcí bude působit v letech 1848-1855 jako člen zürišské kantonální vlády.

Na celostátní úrovni bude Alfred neméně úspěšný. V pouhých 29 letech bude jedním z prvních mužů zvolených do Národní rady (obdoba české Poslanecké sněmovny) nově federalizovaného spolkového státu. O rok později je zvolen jejím místopředsedou a v roce 1849 dokonce jejím předsedou. Jak poroste Alfredova moc, budou se samozřejmě množit i jeho odpůrci. Jejich hlavním argumentem bude kumulace moci, za níž si vyslouží dokonce přízvisko „král Alfréd I."

práce na Gotthardském tunelu/wikimedia/public domain

Klíčovou roli však Alfred sehraje především na poli železnice. V polovině 19. století se Švýcarsko ocitá na pokraji úplného vynechání z evropské železniční sítě. Alfred si je plně vědom katastrofických následků, které by mohly následovat, a tak začne vehementně usilovat o vybudování železnice napříč Švýcarskem. Otázka železnice je ve Švýcarsku již dlouho diskutovaným tématem, přičemž ve hře jsou dvě zásadní otázky: kdo má železnice stavět a provozovat a kdo má mít pravomoc udělovat železniční koncese.

Alfred se nakonec zaslouží o prosazení následujícího. Zákonem o železnici z roku 1852 bude uzákoněno převedení výstavby a provozu železnic do soukromých rukou, nikoli pod státní kontrolu. Koncese budou udělovat kantony, nikoliv spolková vláda. Sám Alfred spolu se svými společníky založí Švýcarskou severovýchodní dráhu, která se v průběhu let rozroste v největší švýcarskou soukromou železniční společnost. Výstavba železnic soukromým sektorem bude kromě výhod přinášet i řadu nevýhod. Tou hlavní bude nekompatibilita mnoha sítí a z toho plynoucí výrazné snížení strategického potenciálu železnice, s čímž se bude muset Švýcarsko v následujících letech vypořádat, a nakonec nenajde lepší cestu než většinu železnic znárodnit.

socha Alfreda Eschera před curyšským nádražím/wikimedia/CC BY-SA 3.0

V dalších letech se Alfred zaměří především na vybudování transalpínských železnic. V roce 1871 je založena společnost Gotthardské dráhy, jejímž předsedou se nepřekvapivě stane opět Alfred. V roce 1872 jsou zahájeny práce na stavbě Gotthardské dráhy a jejího stěžejního bodu – Gotthardského tunelu. Jedná se o ohromný projekt s obrovskými nároky na kapitál a mnoha výzvami pro zúčastněné inženýry. Alfred bude za dokončení tunelu, který by nabídl atraktivní tranzitní trasu mezi jižní a střední Evropou, vehementně bojovat, uvádí server credit-suisse.com. 

Výstavba, na tu dobu neuvěřitelných 15 km dlouhého tunelu (pozn.: nejdelší tunel v ČR, Ejpovický tunel, má délku 4 150 m) se však stane Alfredovi osudnou. Rostoucí kritika plánování a realizace projektu spolu se zpožděním výstavby a obrovským překročením rozpočtu donutí Alfreda v roce 1878 odstoupit. Jedná se o bolestné ponížení, ze kterého se už nikdy Alfred nevzpamatuje. Na slavnostní otevření tunelu v roce 1880 nebude pozván. Když je roku 1882 přelomový projekt dokončen, Alfredovo jméno nezmíní žádný z řečníků na okázalém slavnostním otevření v Luzernu. V té době už byl stárnoucí politik a dlouholetý podnikatel doma na smrtelné posteli. Alfred dokončenou Gotthardskou dráhu nikdy nespatří. Umírá v prosinci roku 1882 veřejností zapomenutý.

Uznání se muž, který zamezil ekonomické izolaci Švýcarska a nasměroval jeho cestu mezi nejvyspělejší evropské státy, nakonec dočká. Hlavní připomínkou jeho díla bude socha před zürišským vlakovým nádražím s výhledem na Bahnhofstrasse a Paradeplatz, centrum obchodu a financí, a dále na jih směrem ke Gotthardské dráze, díky níž se zapsal, stejně jako celé Švýcarsko, do světových dějin.

hrob Alfreda Eschera v Curychu/wikimedia/CC BY-SA 3.0

 

Tagy