foto: wikimedia/public domain /Ephaim Shay
Je rok 1839 a v obci Sherman ve státě Ohio ve Spojených státech amerických se narodil Ephrai Shay. Jeho život a práce měly zásadní vliv na vývoj železniční dopravy, zejména díky jeho inovacím v konstrukci lokomotiv. Jeho příběh je příkladem toho, jak vynalézavost a vytrvalost mohou přinést revoluční změny.
Je rok 1839 a my se nacházíme v obci Sherman ve státě Ohio ve Spojených státech amerických. Právě zde přichází na svět chlapec, který dostane jméno Ephraim Shay, jak uvádí Lindahall.org. Amerika je v době Ephraimova narození již etablovanou zemí na světové mapě. Není divu, vždyť od nabytí nezávislosti na Velké Británii je to více než půl století. Spojené státy v tomto období výrazně rozšiřují své území. A to buď koupí, vyhranou válkou, nebo osídlením míst, která po staletí patřila indiánským kmenům. Tento proces se protáhne až do 20. století a jeho dokončení spolu s bouřlivým ekonomickým rozvojem a přílivem inteligence umožní USA dostat se do pozice světové velmoci číslo 1.

To ovšem naruší nepříjemný vnitřní konflikt, při němž zemře více Američanů než v obou světových válkách dohromady. Americká občanská válka mezi Unií tvořenou severními státy a Konfederací tvořenou státy jižními. Hlavním důvodem rozbrojů bude spor o legalitu otroctví, které je nepostradatelnou součástí jižanských agrárních států, zatímco severní industriální státy o otroctví nestojí. Válku, jež bude probíhat v letech 1861-1865, vyhrají státy severní, díky čemuž zůstane cesta na pozici světové velmoci otevřená.
Psali jsme
Švýcarská společnost SBB Cargo International pověřila SüdLeasing objednáním 20 nových lokomotiv Vectron od Siemens Mobility. Smlouva zahrnuje údržbu na 15…
My se vrátíme za naším velikánem, kterému rodiče zajistí kvalitní vzdělání. Navštěvovat bude nejprve výběrovou základní školu a po jejím ukončení bude studovat na učitele v Shaytownu ve státě New Jersey, kde bude i jeho první učitelské místo, jak uvádí Shalylocomotives. V roce 1861 se Ephraim jako dvaadvacetiletý mladík přestěhuje s rodinou do Muiru ve státě Michigan. Mezi lety 1861-1864 se Ephraim zapojí do Americké občanské války na straně Unie. V roce 1864 z armády odejde, a to dokonce s vyznamenáním.

Ještě v témže roce se Ephraim ožení s Jane Hendersonovou. Mladý pár se následně přestěhuje do okresu Ionia v Michiganu, aby byl nablízku členům své rodiny v Portlandu, Lyonu, Muiře a Sebewě. Páru se narodí chlapec, který dostane jméno Lette.
Okolo roku 1874 se rodina Shayových přestěhuje do Haringu v Michiganu, kde Ephraim založí obchod se smíšeným zbožím a pilu. Díky tomu přijde na skvělý nápad využít k přepravě těžkých klád lokomotivu. Ephraim začne budovat v okolních lesích koleje, po nichž se bude svážet dřevo na pilu. Jako hnací sílu bude nejprve používat koně, které časem nahradí trakcí parní. Její rozvoj mu umožní spolupráce se společností Lima Machine Works (později Lima Locomotive Works) ve státě Ohio, od níž navíc získá licenci na výrobu jejích lokomotiv. Díky těmto geniálním krokům naprosto paralyzuje konkurenci, která mu nebude moci konkurovat ani rychlostí, ani cenou.

U výroby lokomotiv už Ephraim zůstane. Začne je dokonce prodávat konkurenci. V roce 1880 bude první lokomotiva typu Shay odeslána zákazníkovi do Grand Rapids v Michiganu, centra těžby dřeva na poloostrově Michigan. V roce 1881 si začne Ephraim vcelku logicky přihlašovat patenty na svá díla. Na zdokonalování svého modelu bude Ephraim i nadále spolupracovat se společností Lima Locomotive Works. Výroba lokomotiv typu Shay bude mít vzestupnou tendenci. V roce 1881 postaví Lima Locomotive Works 4 lokomotivy typu Shay a v roce 1883 dokonce 37 lokomotiv Shay. V roce 1884 navíc společnost Lima Locomotive Works vytvoří 34stránkový katalog, který bude obsahovat celkem 5 různých modelů lokomotiv Shay. V letech 1882 až 1892 prodala Lima přibližně 300 lokomotiv Shay. Koncem 90. let 19. století začne firma lokomotivy Shay dodávat do celého světa.
Psali jsme
Výstavba vysokorychlostních tratí se neobejde bez výhybek. Jejich výrobcem je společnost Výhybkárna a strojírna a.s. z Prostějova, která…

V roce 1888 se Ehprahim s rodinou přestěhuje do Harbor Springs ve státě Michigan. Tam nejprve navrhne a kolem roku 1892 i postaví ikonický dům, který je dnes známý jako Shay Hexagon House, pozoruhodnou stavbu ve tvaru šestiúhelníku. I v novém bydlišti se inženýrský samouk bude věnovat konstrukci dopravních prostředků. Z mnoha výrobků, které světu poskytne, jmenujme alespoň 40 stop (přes 12 m) dlouhou loď Aha či soukromou vodárnu pro město Harbor Springs, kterou bude i provozovat.

Navíc zde založí i železnici, kterou pojmenuje Harbor Springs Railway, jíž bude nejprve sám provozovat a v roce 1902 ji pronajme. Ephraim na ní bude využívat jako pohonnou sílu lokomotivy vlastní konstrukce. Železnice, která bude uzavřena roku 1912, bude převážet především dřevo, ale sloužit bude i k rekreačním účelům a vyhlídkovým jízdám.
Psali jsme
Berlínské metro čeká revoluce. Linky U5 a U8 budou vybaveny špičkovým systémem Trainguard MT, který zkrátí intervaly mezi vlaky a zvýší kapacitu…
Geniální inženýr samouk odejde ze světa v roce 1916, 4 roky po smrti své manželky Jane, ve věku 76 let. Pohřben bude na hřbitově Lakeview v Harbor Springs.