foto: Unknown photographer / Public Domain / Wikimedia commons/Edward H. Harriman
Edward H. Harriman začal jako obyčejný úředníček v New Yorku, ale neochvějná vůle a obchodní talent ho vynesly mezi nejmocnější železniční magnáty své doby. Objevte fascinující cestu k ovládnutí klíčových železničních tratí napříč Spojenými státy, Edwardův neustálý boj s úřady a odkaz, který zanechal americkému průmyslu.
Je únor roku 1848 a my se nacházíme v obci Hempstead ve státě New York. Právě v tomto americkém městě se protestantskému duchovnímu Orlandovi a jeho partnerce Cornelii narodí chlapec, který dostane jméno Edward Henry. Jak popisuje National Railroad Hall of Fame, Spojené státy procházejí v této době, podobně jako Evropa, turbulentním obdobím. V Evropě propukají revoluce bojující za navyšování práv obyčejných lidí (Rakousko, Francie) na základě Deklarace práv člověka a občana, která vznikla již před několika desítkami let na počátku Velké francouzské revoluce, nebo za sjednocení dosud nekompaktních státních útvarů (Itálie, Německo).
Americká železnice, historický vývoj nového kontinentu
Spojené státy americké mají jiné problémy. Je to již více než 70 let, kdy USA vyhlásily svou samostatnost vydáním Deklarace nezávislosti, ale stále ani zdaleka neovládají území ve svých moderních hranicích. USA rozšiřují své území několika způsoby. Koupí, válkou (obvykle s evropskými koloniálními velmocemi) a vytlačováním domorodých indiánů. Právě masové vyhánění a vyvražďování indiánů se stane jedním z největších škraloupů americké historie.
Kromě rozšiřování území vynuceného neustálým přílivem imigrantů z Evropy a později i dalších částí světa začnou v tomto období USA zatěžovat i vnitrostátní problémy. Mezi severními industriálními a jižními agrárními oblastmi USA začnou vznikat stále větší rozpory. Ten největší se bude týkat otroctví. Zatímco jižní státy jej budou chtít zachovat, neboť bude nedílnou součástí jejich ekonomiky, severní státy budou požadovat zrušení otroctví. Spor vyústí v občanskou válku, která bude probíhat mezi lety 1861-1865 a skončí vítězstvím severních států. Otroctví bude zrušeno a severní státy se rozhodnou investovat velké peníze do válkou poničeného jihu. Následovat budou léta prosperity a cesta na pozici globální velmoci.
Edward H. Harriman, železniční velikán a jeho mládí
My se ale nyní vraťme zpět za Edwardem. Tomu je 14 let a rozhoduje se zanechat studia na Trinity School v New Yorku, aby si našel zaměstnání. Mladý Edward začne pracovat jako poslíček a úředník na slavné Wall Street v New Yorku. Jak uvádí portál american-rails, mladá Edward Harriman se ve finančních kruzích rychle naučí chodit a díky svému intelektu a odvaze se rychle vypracuje, a to až na pozici vedoucího úředníka v investiční firmě. K zisku významného společenského postavení navíc Edwardovi pomůže i půjčka, kterou mu poskytne jeho strýc. Edward se rozhodne koupit si za obdržené peníze místo na newyorské burze a založí společnost E. H. Harriman & Company.
Psali jsme
William Van Horne, rodilý Američan, stal se významnou osobností v kanadském železničním průmyslu. Jeho život byl zasvěcen stavbě transkontinentálních…
Edward H. Harriman měl štestí i v osobním životě
Edwardem založená společnost začne s obchodováním cenných papírů na burze. Edward má pro obchod nadání, a tak rychle zbohatne a stane se z něj úspěšný investor. Nedlouho poté se Edward seznámí s Mary Williamson Averellovou, dcerou Williama J. Averella, prezidenta železniční společnosti Ogdensburg & Lake Champlain Railroad Company operující na severovýchodě USA. Edward se s půvabnou Mary následně v roce 1879 ožení a bude s ní mít celkem 6 dětí.
Po svatbě se Edward stane předsedou představenstva již zmíněné železniční společnosti. Aby toho nebylo málo, rozhodne se Edward roku 1881 koupit malou, takřka zkrachovalou železniční společnost Lake Ontario Southern s délkou tratí 55 km, reorganizuje ji a následně s velkým ziskem prodá společnosti Pennsylvania Railroad Company. V tento moment si Edward naplno uvědomí potenciál, kterým disponuje železnice a definitivně se rozhodne spojit s ní následující roky své kariéry.
Železniční mánie, Edward H. Harriman a jeho vstup do světa železnice
Edward H. Harriman se u svých železničních společností bude držet jasných pravidel. Všechny tratě musí být ziskové, dobře udržované a disponovat kvalitními železničními vozidly. Jeho společnosti skutečně budou vydělávat a nepotrvá dlouho, než si jeho kompetence všimnou velké železniční společnosti. Konkrétní zájem projeví především Illinois Central Railroad, která si jej zvolí roku 1883 do čela představenstva. Železniční společnost centralizuje a přetvoří k obrazu svému. Edwardova pozice se ještě výrazně zlepší roku 1897, kdy získá kontrolní podíl v železniční společnosti Union Pacific Railroad. Tuto společnost zkonsoliduje, vytáhne z dluhů a přetvoří ve výdělečný podnik. Sám do ní investuje do roku 1904 okolo 50 milionů dolarů.
Další příležitost na sebe nenechá dlouho čekat. Roku 1899 se totiž otevře příležitost ke koupi podílu v Chicago & Alton Railway. Spolu se svými obchodními partnery zvýší ziskovost společnosti a reorganizuje ji. Podobně si poradí i se společností Kansas City, Pittsburgh & Gulf Railroad. I v této společnosti se po Edwardově příchodu do ní zvýší ziskovost poté, co Edward H. Harriman koupí většinový podíl ve společnosti Northern Pacific Railway. Po tomto kroku bude mít Edward vliv na velmi významné množství železničních tratí napříč USA.
Spojení železničních velikánů, Edward H. Harriman a J. Hill
V dalších snahách o ovládnutí železnice se pokusí Edward spojit s jiným významným železničním investorem James J.Hill, prezidentem společnosti Great Northern Railway. Nejmocnější muži americké železnice spolu založí roku 1901 společnost Northern Securities Company, do níž sdruží řadu svých menších železničních společností. Záměr však nepotrvá dlouho. Roku 1904 je společnost Northern Securities Company shledána vinnou z budování monopolu a Edwarda s Hillem tak čeká nucená odluka.
Zbytek života stráví Edward snahou rozšířit své impérium a bojem proti federálním úřadům snažícím se mu v tom bránit, jelikož vznik monopolů je dle amerických zákonů nepřípustný. Jeho snaha definitivně skončí roku 1909, kdy Edward H. Harriman zemře na rakovinu žaludku. V době své smrti Edward ovládá 5 železničních společností. Jeho čisté jmění se pohybuje mezi 70 a 100 miliony dolarů (dnes asi 2,3-3,3 miliardy dolarů). V roce 1913 založí Mary cenu E. H. Harrimana, která se od té doby každoročně uděluje za vynikající výsledky v oblasti bezpečnosti železnic.
Zdroje: www.britannica.com, www.theodorerooseveltcenter.org, www.nrrhof.org, www.american-rails.com