EU version

Železniční revoluce za ropné miliardy. Saúdská Arábie jede na plný plyn, ale svobody se nedočká

Železniční revoluce za ropné miliardy. Saúdská Arábie jede na plný plyn, ale svobody se nedočká
foto: blogger.googleusercontent.com/FlyAkwa/ CC BY-SA 4.0/Wikipedia/Porovnání vlakové historie se současností v Saúdské Arábii
27 / 02 / 2025

Příběh železniční historie Saúdské Arábie se začíná psát o několik desítek let později než ve většině evropských zemí. Zjistěte, jak se Saúdské Arábii daří s tímto hendikepem pracovat a co si pro ni chystá budoucnost.

Cesta k totalitě

Území dnešní Saudské Arábie je postupně osidlováno od doby před více než 15 000 lety. Vzhledem k velmi náročným životním podmínkám ve vnitrozemí jsou osidlovány hlavně přímořské oblasti, kde jsou podmínky pro život o poznání přijatelnější. Klíčovou roli ve světové historii sehraje Saudská Arábie až o něco později. Konkrétně v 7. století našeho letopočtu, kdy v této oblasti (pozn.: zejména ve městě Mekce a následně ve městě Medině) působí jistý prorok Mohamed. Jeho přičiněním se mezi lidmi začne rychle šířit nové náboženství, islám. Mohamed navíc ovládne naprostou většinu Arabského poloostrova. Posvátná islámská kniha, korán, navíc vytvoří základ moderní arabštiny.

DieBuche/public domain

Islám se nedlouho po smrti Mohameda rozdělí na dvě větve, šíitskou a sunnitskou. Jejich rozkol souvisí zejména s nástupnictvím po proroku Mohamedovi. V pozdější Saudské Arábii bude jasně převládat sunnitská větev islámu. Samostatnost Arabskému poloostrovu však nevydrží dlouho. Ovládnut bude nejprve Egypťany a následně bude pohlcen Osmanskou říší. Tento stav vydrží až do konce 19. století. 

19. století se ponese ve znamení snahy o zbavení se nadvlády Osmanů. Přes několik prvních neúspěšných pokusů se postupně podaří Saudské Arábii vymanit z osmanského područí především díky podpoře Britů, kteří začnou v této oblasti s Osmany soupeřit. Britská podpora protiosmanského hnutí navíc výrazně zesílí během 1. světové války, ve které budou Osmané a Britové stát na opačných stranách. Po 1. světové válce oblast ovládne dynastie Saúdů, která v meziválečném období vytvoří Saudskoarabské království. Autoritativní vláda Saúdů bude udržovat blízké vztahy s Velkou Británií. Postupem času však začne v oblasti zesilovat vliv Spojených států amerických, které postupně získají pozici hlavního partnera Saúdské Arábie.

Zájem o oblast budou mít zahraniční velmoci zejména kvůli četným nalezištím ropy v oblasti. Prodej ropy bude zároveň významnou složkou příjmu královské pokladny. Navzdory tomu bude až do 50. let 20. století Saúdská Arábie jednou z nejzaostalejších zemí Blízkého východu. Mimochodem, v Saúdské Arábii je až do roku 1963 zákonem povoleno otrokářství. Ropný „boom“, který přijde v 70. letech 20. století však přinese zvrat. Saúdská Arábie začne z obrovských nalezišť těžit a její ekonomická situace se rázem obrátí. To odstartuje cestu Saúdské Arábie na pozici regionální velmoci.

Eagleamn/public domain

Navzdory snahám Saúdské Arábie o zlepšení pohledu na zemi prostřednictvím různých projektů, včetně plánu na pořádání mistrovství světa ve fotbale v roce 2034, zůstává zřízení v zemi totalitní. Saúdská Arábie se navíc stane nechvalně známou, jelikož se stane domovem řady teroristických organizací, včetně Al-Káidy. Vznik těchto fanatických náboženských teroristických organizací souvisel především s válkou v Perském zálivu mezi spojeneckou armádou vedenou USA a Irákem.

Pozdní začátek

První železnice na území Saúdské Arábie je dokončena ještě za osmanské nadvlády v roce 1908. Železnice s názvem Hejaz spojuje město Damašek s Medinou. Tato úzkokolejná trať s rozchodem 1 050 mm je však po první světové válce uzavřena. O vlastní historii železnice na území Saúdské Arábie můžeme mluvit spíše až od 40. let 20. století, kdy se objeví potřeba zřídit na pobřeží Perského zálivu přístav pro odbyt ropy. S tím souvisí i nutnost zřídit odpovídající železniční napojení. Jako vhodné místo pro budování přístavu je zvoleno město Dammám na východním pobřeží Saúdské Arábie. Oproti evropským zemím je zde vidno značné zpoždění v budování železniční sítě.

První tratí, na níž jsou zahájeny práce, je spojení mezi přístavním městem Dammámem a hlavním městem země Rijádem. Práce na této trati jsou zahájeny v roce 1947 a pro provoz je trať otevřena v roce 1951. Jedná se o významný milník v historii země, což potvrzuje účast krále Abulazize na slavnostním otevření trati. Sám král se o projekt zasadil zásadní měrou. Tato železniční trať je až do roku 1966 pod správou státní ropné společnosti Saudi Aramco. Změna přijde až ve zmíněném roce 1966, kdy je založena státní společnost Saúdská železniční organizace.

Cesta k moderní síti 

Vzhledem k nedostatku kapacity přístavu v Dammámu a přístupové infrastruktury k přístavu je v roce 1981 zřízen suchý přístav v hlavním saúdskoarabském městě Rijádu. To povede k několika dalším železničním projektům, které rozšíří saúdskoarabskou železniční síť. Významným rokem pro saúdskoarabskou železnici je rok 2006, kdy je založena státní Saúdskoarabská železniční společnost. Její úkol je jasný, vybudovat a provozovat severojižní železniční projekt. Jedná se o síť železničních tratí s celkovou délkou 2 750 km. Klíčová trať této sítě spojuje hlavní město království Rijád s městečkem Al-Haditha na hranici mezi Saúdskou Arábií a Jordánskem.

V roce 2009 jsou zahájeny práce na vysokorychlostní železnici Haramain. Otevření pro provoz se tato vysokorychlostní železnice, která spojuje dvě nejvýznamnější místa islámského světa, Mekku a Medinu, dočká v roce 2018. Téměř 450 km dlouhá železniční trať je vybudována na provozní rychlost 300 km/h. V roce 2021 rozhoduje vedení země o sloučení Saúdské železniční organizace a Saúdskoarabské železniční společnosti. Fúzí těchto dvou společností vzniká společnost Saúdské železnice (SAR). Tato společnost bude spravovat veškerou železniční infrastrukturu v zemi.

Peter Christener/CC BY-SA 3.0

Síť SAR s celkovou délkou 5 380 km obsluhuje 5 přístavů. Tato železniční síť je rozdělena na 3 subsítě. Z nich nejvýznamnější je severní síť s délkou 2 750 km. Vybavena je navíc moderním evropským zabezpečovačem ETCS level 2. Aktuálně nejvýznamnějším projektem SAR je projekt Saúdský pozemní most (pozn.: Saudi Landbridge). Projekt počítá s investicemi dosahujícími 7 miliard dolarů. Projekt zahrnuje výstavbu 6 tratí v celkové délce okolo 1 500 km. Hlavním cílem je spojení pobřeží Rudého moře s hlavním městem království Rijádem. Projekt je součástí Saúdské vize 2030.

Další významnou součástí tohoto projektu je trať mezi městy Dammám a Jubayl na pobřeží Perského zálivu. Ta byla dokončena v roce 2024. Trať je budována s rozchodem 1435 mm. Obecnější strategií země v oblasti železnice je Saudi Railway Master Plan (SRMP), která plánuje rozšířit saúdskou železniční síť o dalších 10 000 km. Strategie se zabývá rozvojem železniční sítě v Saúdské Arábii do roku 2040.

Zdroje: hedvabnastezka.cz, sinfin.net, al-madina.com, sar.com.sa, saudipedia.com, meed.com, dornier-group.com

 

Tagy