EU version

Železniční (r)evoluce: Estonský boj se sovětským dědictvím

Železniční (r)evoluce: Estonský boj se sovětským dědictvím
foto: estonianworld.com / public domain /Estonská Elektriraudtees FLIRT
10 / 12 / 2024

Dynamický příběh estonské železnice od prvních ruských tratí až po ambiciózní projekt budoucnosti Rail Baltica. Projděte cestu, kterou malá země nejen na kolejích urazila, aby se vypořádala s dědictvím, jež jí připravila opakovaná ruská nadvláda.

Území Estonska obývají po dlouhá staletí pohanské kmeny známé po Evropě zejména díky svým obchodnickým schopnostem.

Estonsko: Historické okénko 

Změna přijde ve 12. a 13. století, kdy budou zahájeny křížové výpravy do Pobaltí. V jejich důsledku bude estonské území připojeno k Dánsku, které území christianizuje. Tento stav potrvá více než 100 let. V důsledku několika estonských povstání využijí Dáni v polovině 14. století nabídku Řádu německých rytířů a estonské území jim prodají. Období pod nadvládou Řádu německých rytířů přinese Estonsku prosperitu, a to i díky začlenění Tallinnu a dalších pobaltských zemí do obchodního spolku známého pod názvem Hanza.

Situace se opět změní po porážce Rádu německých rytířů ve válce s Polsko-litevskou unií na začátku 15. století. V jejím důsledku Estonsko spolu s Lotyšskem vytvoří Livonskou konfederaci. Její součástí bude Estonsko až do poloviny 16. století, kdy se v důsledku prohrané války stane Estonsko součástí Švédska. Jeho součástí vydrží být až do počátku 18. století, kdy v důsledku porážky Švédska v Severní válce s Ruskem připadne celé Livonsko pod kontrolu carského Ruska. V polovině 19. století zažije Estonsko národní obrození, které bude předzvěstí vzniku nezávislého státu. Toho se Estonsko dočká až na konci 1. světové války v roce 1918.

Nezávislost Estonska

Nezávislost Estonsko uhájí proti Rusku i vojensky, a tak bude roku 1920 jeho existence posvěcena i Ruskem, v němž se chopili moci bolševici, kteří nabytou moc uhájí i v občanské válce. Nezávislost však nebude trvat navždy. V rámci dohody o neútočení mezi SSSR a nacistickým Německem připadne do sféry vlivu SSSR, který jej následně vojensky obsadí. Tento stav vydrží až do pádu komunismu v Evropě na konci 20. století. Ten umožní Estonsku znovu obnovit svou nezávislost a stát se demokratickou prosperující zemí. Své směřování utvrdí Estonsko vstupem do NATO a EU v roce 2004 i přijetím eura roku 2011.

Těžké elezniční začátky v Estonsku 

O železnici na území Estonska se začíná mluvit v roce 1862, kdy se v carském Rusku začne spekulovat nad vybudováním železnice, jež by měla spojit ruské hlavní město Petrohrad s městem Tallinn a dalším estonským přístavním městem Paldiski. S výstavbou se začne roku 1869 a dokončena bude roku 1870. 

raudteelasteliit.ee/public domain

Účelem vybudování této 413 km dlouhé trati bude i napojení na trať Petrohrad-Varšava. Cesta mezi Tallinnem a Petrohradem zabere přibližně 12 hodin. Za účelem provozování vlaků na nově vybudované trati Paldiski-Petrohrad bude založena soukromá Baltská železniční společnost. Té bude slíbeno, že bude moci v následujících 85 letech provozovat vlaky na této trati s tím, že za 20 let od ní bude stát moci železnici odkoupit, což se následně stane. Nutno zde podotknout, že železniční tratě budované v Estonsku v době ruské nadvlády budou převážně budovány s širokým rozchodem 1524 mm.

Železnice se velmi rychle stane populární. Další trať vybudovaná na estonském území je dokončena roku 1876 a spojí města Tartu a Tapa. Tato trať bude napojena na již zmiňovanou železnici spojující Tallinn s Petrohradem. Právě budování železnice se ukáže velmi přínosným pro regiony, neboť zlepšené spojení s Tallinnem a Petrohradem s sebou přinese i nárůst obchodů a s tím související ekonomický růst. Estonská samospráva nebude zapomínat ani na výchovu domácích inženýrů, a tak velkým milníkem bude i otevření Technické železniční školy v Tallinnu.

V následujících letech bude výstavba železniční sítě pokračovat. Mezi nejvýznamnější estonské železniční projekty konce 19. století bude patřit prodloužení železnice Tartu-Tapa až do města Volga, odkud bude napojena na železniční trať Pskov-Riga. Dalším milníkem bude již zmíněné odkoupení Baltské železniční společnosti státem. Od roku 1895 se začnou budovat ve větším i železnice do menších sídel. Ty budou především z ekonomických důvodů budovány jako úzkorozchodné.

Po vyhlášení estonské nezávislosti dojde na dvouletý vojenský konflikt s Ruskem. V něm budou hrát nemalou roli estonské obrněné vlaky. Definitivního potvrzení nezávislosti se Estonsko dočká roku 1920. Ve 20. a 30. letech zažije estonská železnice po opravě škod napáchaných válkami výrazný rozmach. Postaveno bude přes 500 km tratí, 60 železničních stanic a zahájí se elektrifikace vybraných tratí. Prvním elektrifikovaným úsekem bude 11 km dlouhá trať Tallinn-Pääsküla dokončená roku 1924.

raudteelasteliit.ee/public domain

2. světová válka si na estonské železnici vybere výraznou daň. Není divu, vždyť frontová linie se přes celé Pobaltí prožene hned několikrát. Po vypořádání s válečnými ztrátami se bude pokračovat především s elektrifikací železniční sítě, ovšem pod sovětskou taktovkou. V 60. a 70. letech SSSR rozhodne, že všechny úzkorozchodné tratě na území Estonska budou buď přestavěny na širokorozchodné, nebo zrušeny. Zároveň jsou roku 1963 sloučeny lotyšské, estonské a litevské železnice do společnosti Baltic Railways (Baltská železnice). Tato společnost bude spravovat železnici na území všech 3 zemí a bude podřízena Ministerstvu dopravy SSSR.

Čas postavit se na vlastní nohy

Po nabytí nezávislosti na SSSR se pobaltské země shodnou na zrušení Baltské železnice. V Estonsku bude za účelem správy železnice založena státní společnost Eesti Vabariigi Raudtee (EVR – Železnice Estonské republiky). V 90. letech se estonská železnice bude zaměřovat především na obměnu zastaralého vozového parku. Problémem bude i to, že železniční síť nebyla od pozbytí nezávislosti před 2. světovou válkou budována pro potřeby nezávislého Estonska, ale pro potřeby SSSR, což s sebou přineslo řadu komplikací. Významným projektem bude i železniční trať z Tallinnu přes Rigu a Kaunas do litevského města Šestokai otevřená roku 1993. Roku 1997 je založena soukromá společnost Edelaraudtee Infrastruktuuri AS, která od státu odkoupí několik tratí.

Zlepšení železniční sítě v Estonsku přinese až vstup do EU a s ním související příliv peněz možný investovat do infrastruktury. V současné době má estonská železniční síť přibližně 1200 km, z nichž přibližně 900 km je ve vlastnictví státní společnosti Eesti Vabariigi Raudtee a 300 km patří soukromé společnosti Edelaraudtee Infrastruktuuri AS. Takřka výhradně se jedná o tratě s širokým ruským rozchodem 1520 mm (pozn.: v roce 1970 přešel SSSR z rozchodu 1524 mm na rozchod 1520 mm). Elektrifikováno je přes 130 km tratí.

V následujících letech čekají Estonsko dva zlomové projekty. Jedním z nich je přechod celé železniční sítě z rozchodu 1520 mm na standardní evropský rozchod 1435 mm v důsledku snahy EU o unifikaci kolejových rozchodů. S tím Estonsku pomůže spolufinancování z unijních fondů.

Druhým a neméně významným projektem je Rail Baltica, která si klade za cíl napojit Pobaltí přes Polsko na evropskou železniční síť. Projekt, který by měl být dokončen do roku 2030 a stát 21,5 miliardy eur, je financován nejen národními vládami pobaltských států, ale i Evropskou unií. Trať dlouhá 870 km je budována na maximální rychlost 249 km/h pro osobní vlaky. Rail Baltica je navíc součástí tzv. Severojižní osy, jež pokračuje přes Polsko, Česko a Rakousko dále na jih.

i.err.ee/public domain

Součástí projektu Rail Baltica byl původně i podmořský tunel, který by spojil Tallinn s finskými Helsinkami. Přibližně 80 km dlouhý tunel by byl jednoznačně nejdelším na světě (pozn.: doposud nejdelším tunelem je Gotthardský úpatní tunel ve Švýcarsku s délkou 57 km). Jeho budoucnost je však nejistá. Projekt je nyní odložen na neurčito a bez výrazného spolufinancování z EU není reálná šance na jeho vybudování.

Zdroje: protravel.cz, raudteelasteliit.eerailbaltica.org

Tagy