EU version

Železniční operátoři usilují o větší financování, zatímco iniciativa EU-Rail DAC postupuje

Železniční operátoři usilují o větší financování, zatímco iniciativa EU-Rail DAC postupuje
foto: UIC / Public domain/DAC
20 / 08 / 2024

EU-Rail postupuje vpřed se svou iniciativou digitálního automatického spřáhla (DAC), což je významné úsilí o modernizaci železniční nákladní dopravy po celé Evropě. Nedávné informace zaslané železničním operátorům však odhalily, že projekt nebude plně financován, což vyvolává obavy ohledně finančního dopadu nutných modernizací.

Iniciativa DAC, jejímž cílem je zavést pokročilou technologii spřáhel ke zvýšení efektivity a bezpečnosti železniční nákladní dopravy, pokryje pouze 50 % celkových nákladů, které operátorům vzniknou, jak bylo potvrzeno v e-mailu, který obdržela redakce RAILTARGET. To vyvolalo obavy mezi operátory v zemích, jako je Česká republika, Slovensko a Polsko, kteří vyjádřili názor, že 50% dotace je nedostatečná a že je zapotřebí financování ve výši 100-120 % pro pokrytí rozsáhlých modernizací, které jejich flotily vyžadují.

Zavedení DAC si vyžádá vyřazení mnoha železničních vozů, a to nejen starších modelů, ale i některých nejnovějších a nejpokročilejších vozů, jako jsou například vozy od společnosti Innofreight. Tyto ultralehké vozy, které jsou speciálně navrženy pro maximalizaci kapacity nákladu, nemohou být vybaveny novou technologií DAC bez výrazných úprav nebo výměny, což vede k nárůstu nákladů pro operátory.

Aby byly tyto výzvy řešeny, navrhuje se projekt Pioneer DAC Trains (PDT), který zahrnuje rozsáhlé evropské konsorcium, jež se bude ucházet o financování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Konsorcium plánuje podat podrobný návrh do 21. ledna 2025 a nastínit finanční a technologické požadavky pro zavedení DAC. Celkové odhadované náklady na projekt činí přibližně 150 milionů EUR, přičemž cílem je získat financování ve výši 70-80 milionů EUR z CEF.

Finanční plán navrhuje národní a regionální spolufinancování, kdekoliv je to možné, s tím, že až 50 % nákladů na komponenty DAC, inženýrské práce a úpravy bude pokryto z projektu. Operátoři však budou muset uhradit zbývající výdaje, včetně těch na školení, řízení projektů a částečné úpravy. Členové konsorcia budou také muset sdílet náklady na externí odbornou podporu, odhadované na až 15 000 EUR na člena, aby se připravili na podání žádosti o financování CEF.

Tagy