foto: Markus Distelrath, pexels.com, public domain /Emise, ilustrativní
Vláda příští týden projedná tři vládní koncepce s přívlastkem strategické. Dokumenty mají formovat způsob, jak dosáhnout cíle bezemisní ekonomiky v ČR. RAILTARGET koncepce zmapoval.
Jednat se bude o Státní energetickou koncepci, Politiku ochrany klimatu a Národní klimaticko-energetický plán. Koncepce reflektují rámec závazků ČR z unijní legislativy a z OSN, především ze souboru Green Deal, ale jejich rozpracování je úkolem členského státu.
Zjistili jsme, že Státní energetická koncepce ČR připravená MPO řeší zdrojovou část energetiky a bezpečnost dodávek a energetické soustavy. Počítá s budoucím navýšením spotřeby elektřiny mj. v důsledku elektrifikace průmyslových procesů a dalších sektorů. Podle Hospodářské komory ČR se koncepce dostatečně nezabývá strukturálními změnami v elektroenergetice a potřebě nastavit stabilní a předvídatelný legislativní a regulační rámec. Strategie také neobsahuje podmínky, jak urychlit projednávání, přípravu a realizaci nových sítí a optické infrastruktury provozovatele distribuční soustavy.
Psali jsme
Nový Evropský parlament bude i nadále silně podporovat Green Deal, navzdory úspěchu euroskeptických stran. Ty sice mohou přispět k drobným změnám,…
Důležité je, že dopravy se nejvíce týká materiál Politika ochrany klimatu ČR. Aktualizace pochází z dílny MŽP a mění dosavadní koncepci z roku 2017. Vychází důsledně z hypotézy, že existuje přímý vztah mezi emisemi a oteplováním planety. Zastavit oteplování bude možné jen tehdy, když se dosáhne tzv. klimatické neutrality. Resort MŽP proto primárně sleduje snížení emisí jako základní cíl, kterému podřizuje všechna navrhovaná opatření v koncepci. Materiál sice tvrdí, že dopravní potřeby převzal ze strategie Ministerstva dopravy, ale je z něho patrná ambice začít výrazně řídit z MŽP změny módů dopravy, rozvoj veřejné dopravy a ovlivňovat chování obyvatelstva. Zaujalo nás také, že pracuje s pojmem „změna dopravního chování“.
Rámcem politiky MŽP jsou evropské cíle. Tedy dosavadní emisní systém pro energetiku, průmysl a leteckou dopravu cílí na celoevropský pokles emisí CO2 o 62 %. Od roku 2027 zasáhnou emisní povolenky na všechny druhy pozemní dopravy používající fosilní paliva. Emisní povolenky zatíží od roku 2027 sektory pozemní dopravy a budov. Zde je podobně jako u EU ETS 1 společný unijní cíl, a to pokles o 42 %.
Psali jsme
Europoslanec Alexandr Vondra se jasně vymezuje proti Green Dealu a vyjadřuje pochybnosti ohledně uhlíkového cla. V exkluzivním rozhovoru…
MŽP si představuje, že snížení energetické a emisní náročnosti bude možné dosáhnout tím, že se využije bezemisní a nízkoemisní doprava „všude, kde je to možné“, podpoří se tzv. aktivní mobilita v obcích a ve městech a využije se hustoty železniční sítě k optimalizaci silniční a železniční dopravy, aby bylo dosaženo co největšího efektu ze závazné evropské legislativy pro snížení uhlíkových emisí v ČR.
Šmahem se vypořádává s financováním dekarbonizace dopravy v ČR. Třetinu nákladů mají pokrýt zdroje EU (zejména výnosy z emisních povolenek), podpora dekarbonizace v programech EU i po roce 2030. Dvě třetiny nákladů MŽP předpokládá, že zaplatí soukromý sektor, ale „z většiny se bude jednat o investice, které by stejně firmy provedly ve svém běžném investičního cyklu“.
MŽP přitom počítá s doprovodnými opatřeními jako jsou ESG reportování, dobrovolné závazky finančních institucí, reporting udržitelnosti (směrnice CSRD / ESG reporting), reporting souladu s taxonomií EU pro udržitelné investice, podmínky pro čerpání EU fondů spojené s principem významně nepoškozovat životní prostředí (DNSH) a na blíže nespecifikované klimatické prověřování investic. Standardy ESG již od roku 2025 zahrnují uhlíkovou stopu všech vstupů do výroby včetně energetiky a dopravy - ISO 14 064 a do uhlíkové stopy produktu - ISO 14 067.
Podle materiálu si kýžený rozvoj železniční dopravy v infrastruktuře a v obměně vozového parku do roku 2030 vyžádá 300 mld. Kč, přičemž se odkazuje na údaje z MD. Zahrnují též elektrifikaci tratí. Dekarbonizace silniční dopravy přijde podle zdrojů MŽP a krajů na 10 mld. Kč, což zahrnuje náklady modernizace veřejné dopravy a infrastruktury pro tzv. čistou mobilitu. Investice včetně nákladní dopravy odhadlo MD na 270 mld. Kč (z toho podpora má činit 160 mld. Kč).
Psali jsme
Jak se staví europoslankyně Kateřina Konečná k výstavbě vysokorychlostních tratí a k ambicióznímu projektu Green Deal? Exkluzivní rozhovor…
Osobní a nákladní doprava v ČR způsobuje ročně 20 Mt CO2eq, což odpovídá 16 % emisí Česka a v přepočtu na osobu je to cca 1,7 t CO2eq ročně. Více než polovina dopravních emisí jde na vrub osobním automobilům a další emise připadají na nákladní automobily a autobusy. Dlouhodobě emise z dopravy a spotřeba energie v dopravě stoupají, což je podle MŽP důsledkem rostoucí poptávky po přepravě, rostoucímu počtu osobních aut a růstu jejich rozměrů a hmotnosti, ale zodpovídají za 98 % přímých emisí skleníkových plynů z nákladní dopravy. Železniční nákladní doprava zajišťuje 29 % přepravního výkonu, přičemž způsobuje jen 2 % emisí nákladní dopravy. Železniční síť v ČR je nákladní dopravou zatížena velmi nerovnoměrně: 90 % dopravních výkonů nákladní železniční dopravy je soustředěno na 20 % délky železniční sítě.
Snížit emise přesunem podstatné části nákladní dopravy na železnici tak vyžaduje zvýšení dopravní kapacity přetížených hlavních koridorových tratí i zapojení dalších částí železniční sítě. Investice se ročně pohybují mezi 125–150 mld. Kč, z toho cca ⅔ jsou národní zdroje a ⅓ jsou různé evropské fondy. Asi polovina výdajů směřuje do železniční infrastruktury, kde cca 40 % výdajů tvoří opravy, údržba a provoz a 60 % nové investice. Dopravní sektorové strategie MD navrhuje navýšit výdaje na dopravní infrastrukturu v období 2027–2048 na 200–250 mld. ročně. Přesun části kamionové dopravy na železnici chce MŽP řešit také podporou multimodální přepravy a rozšířit kapacitu terminálů.
Psali jsme
Téma emisních povolenek hýbe mediálním světem. Redakce RAILTARGET nedávno jako první upozornila na toto zásadní téma. Klíčové je, jak výnosy z povolenek…
MŽP tvrdí, že provedlo modelaci ekonomických důsledků na odvětví náročná na obchod (doprava, průmysl). Dekarbonizace má mít „celkový pozitivní efekt“ na produktivitu práce, a tím údajně i na konkurenceschopnost.
Sociální důsledky zdražení dopravy chce MŽP řešit dle legislativy Green Dealu prostřednictvím dotací ze Sociálního klimatického fondu, jejichž zdrojem budou také emisní povolenky. „Zranitelné domácnosti, mikropodniky a uživatele v dopravě“ mohou získat peníze formou přímé podpory, ale také nepřímo podporou veřejné dopravy. V letech 2026–2032 se takto má přerozdělit 50 mld. Kč., přičemž MŽP připravuje kritéria podpory pro nejzranitelnější domácnosti demografické údaje a zatím neexistujících analýz, výzkumů a dalších materiálů k důsledkům emisních povolenek na různé skupiny obyvatelstva. Slibuje, že přípravy bude konzultovat se zranitelnými skupinami (např. s organizacemi hájící jejich zájmy). Obavy sektoru dopravy, že peníze zinkasované v odvětví za emisní povolenky se nebudou do odvětví plně vracet, dokazuje část materiálu, kde se počítá s 0,5 % odvodem ve prospěch nejchudším a nejvíce zranitelným rozvojovým zemím.
Psali jsme
Zavedení emisních povolenek na fosilní paliva zhorší konkurenceschopnost železniční a vodní dopravy. Pro neelektrifikované železnice a těžké…
Ačkoliv existuje politická poptávka po zjednodušení povolovacích územních a stavebních předpisů pro strategicky významnou infrastrukturu, zaúkolovalo MŽP samo sebe a chce do příštího roku připravit další povinnosti do EIA, které by MŽP umožnily schvalovat připravované investice. MŽP připraví v tomto smyslu aktualizaci metodického pokynu pro EIA a SEA a navrhne novelu legislativy stavebního řízení. Propagace tzv. čisté mobility má být do roku 2030 silnějším dotačním titulem z prostředků MŽP.
Třetí materiál - vnitrostátní plán ČR v oblasti energetiky a klimatu, respektive celého systému řízení energetické unie má připravit a implementovat opatření pro splnění cílů energetické unie a dlouhodobých závazků spojených se snižováním emisí skleníkových plynů, stimulovat spolupráci mezi jednotlivými členskými státy a zajistit vyšší regulační a investiční jistotu v ČR v energetice – zefektivnit účast veřejnosti, strukturovat proces mezi Evropskou komisí a ČR, posílit spolupráci mezi tvůrci energetické a klimatické politiky.
Zdroj: MŽP, MD, Hospodářská komora