EU version

Zdražování materiálů a komponentů na železničním trhu. Pro uzavírání rámcových kontraktů není vhodná doba, varuje železniční expert

Zdražování materiálů a komponentů na železničním trhu. Pro uzavírání rámcových kontraktů není vhodná doba, varuje železniční expert
foto: Archiv/Železnice
23 / 06 / 2021

Při opravách i novovýrobě železničních vagonů se používají specifické komponenty z mnoha materiálů. Jedná se převážně o různé druhy oceli, ale také o plasty a dřevo.

Běžnou praxí u výrobců, opravoven, ale i držitelů vozů, bylo tendrovat dodávky náhradních dílů a materiálů většinou v roční frekvenci. Velké společnosti mají většinou svá nákupní oddělení, která pravidelně tendrují opakovaně používané komponenty a materiály. Pak vyhodnocují nejvýhodnější podmínky a uzavírají rámcové smlouvy. Typickými komponenty jsou monobloky, dvojkolí, brzdové zdrže, šroubovky, nárazníky a další.

Společnost Rail Competence Center se účastní několika projektů, při kterých byla svými klienty požádána o optimalizaci nákupních procesů s cílem zlevnit náklady na materiálové vstupy.

„V této branži se pohybujeme již déle než 15 let a troufáme si tvrdit, že známe výrobce a dodavatele napříč evropských trhem. Máme tedy jednu z nejlepších kompetencí nastavit nákupní procesy tak, aby naši klienti uspořili. V dnešní době se však děje něco v historii ještě nevídaného,“ uvedl pro Rail Target železniční expert Radek Rybáček.

„Ceny všech materiálů a komponentů dramaticky stoupají do výše, kde by je nikdo neočekával. Na trhu je nedostatek oceli, začíná být nedostatek dřeva a je značný nedostatek plastů. Z toho plyne nedostatek vstupů pro výrobu komponentů. A tím pádem vše zdražuje skokovou rychlostí,“ doplnil Rybáček.

Pro ilustraci uvádíme příklad z praxe.

Cena plechů používaných na vagony se v prvním semestru 2021 ztrojnásobila. Cena plastů se více než zdvojnásobila. Cena dřeva začala stoupat až později, v druhém kvartálu, ale jeho cena už také dramaticky stoupá. Dřevo se přestává vyvážet do Číny, evropská poptávka začíná převyšovat nabídku. Papírny začínají pociťovat nedostatek. Stavební materiály vzrostly v prvním semestru o 50 %. Když si chcete postavit rodinný dům a kalkulovali jste minulý rok např. 5 milionů korun, počítejte tento rok se 7,5 miliony korun. Při výrobě nákladního vagonu – dejme tomu Shimmns na převoz ocelových svitků – se výroba oproti minulému roku prodraží přibližně o 250 tisíc korun.

O důvodech se hodně spekuluje a existuje mnoho vysvětlení. Neoddiskutovatelným faktem je to, že primární suroviny – železná ruda, měď atd. se těží a zpracovávají pomalejším tempem, než tomu bylo v minulosti. Proto jejich cena významně stoupá. Železná ruda je nejdražší za posledních 12 let. Na burzách stoupla cena železa až o 70 %, umělé hmoty na dvojnásobek, zdražuje i sklo a další materiály. Dále výrazně stoupá cena přepravy z Číny. Cena lodní přepravy se v prvním půlroku 2021 téměř ztrojnásobila. Do toho stoupá poptávka po oceli v Číně. Čína mohutně investuje do infrastruktury a konzumuje enormní množství oceli, ale i jiných materiálů. Dalším faktem je, že dovozy z Číny jsou pod silnými restrikcemi, v evropských přístavech stojí lodě s nevyloženým zbožím, hlavně ocelí.

Jaké jsou výhledy, kdo je v této hře vyhrávající a jaká jsou doporučení?

„Doporučení, která dáváme našim klientům jsou jednoznačná – vyčkat. Nyní v žádném případě není vhodná doba na uzavírání rámcových kontraktů. Doporučujeme spotové nákupy tak, aby byla zajištěna základní potřeba a s rámcovými objednávkami, pokud možno počkat. Je těžké odhadnout, jak dlouho se ceny budou pohybovat směrem nahoru a kdy se trend obrátí, ale my na to máme názor, že je to dlouhodobě neudržitelné. Asi se ceny nevrátí jen tak do předcovidového „normálu“, ale trh se snad ve střednědobém pohledu, do 1 roku, začne stabilizovat a ceny začnou klesat,“ řekl Radek Rybáček.

 Nejlépe jsou na tom ty společnosti, které mají uzavřené dlouhodobé smlouvy z časů, kdy ceny byly na předcovidové výši. „Máme klienty, kteří nakupují velké množství nákladních železničních vozů a uzavřeli rámcové smlouvy na 2-3 roky na stovky vagonů. Někteří i bez materiálových doložek. „Lucky them“. Na druhé straně jsou samozřejmě výrobci, kteří nyní pláčou. Těm se většinou nepodařilo rámcově nasmlouvat materiál na tak dlouhé období a nyní krvácí,“ doplnil Rybáček.

Železniční expert Radek Rybáček na závěr dodává: „Z toho vyplývá naše doporučení – zakomponovávat do smluv materiálové doložky. Bláznivost trhu posledních 18 měsíců nám dává jasné ponaučení – stabilita minulých let je ta tam a firmy se musí naučit smluvně zajistit proti podobným skokům“.

 

Tagy