EU version

Za zákulisím inovace: Siemens mobility odhaluje výrobní proces revolučních ComfortJetů pro České dráhy

Za zákulisím inovace: Siemens mobility odhaluje výrobní proces revolučních ComfortJetů pro České dráhy
foto: Redakce RAILTARGET/Za zákulisím inovace: Siemens mobility odhaluje výrobní proces revolučních ComfortJetů pro České dráhy
28 / 05 / 2023

Vídeňský závod Siemens mobility uspořádal exkluzivní prohlídku výrobního procesu nových ComfortJetů pro České dráhy, na které jsme nemohli chybět. Tyto inovativní vlakové soupravy slibují ekologičtější a komfortnější jízdu na dlouhé vzdálenosti. Díky moderním technologiím a zapojení robotů se produkce značně inovovala, zvyšuje se odolnost vozů a bezpečnost celé jízdy. Důraz na kvalitu, aerodynamiku a moderní technologií zaručuje vysoký standard nových ComfortJetů. A jak proces výroby vozů probíhá?

Vídeňský závod Siemens Mobility umožnil ve středu exkluzivní prohlídku výrobního procesu nových ComfortJetů pro České dráhy. Celkem zde bylo již vyrobeno 25 spodků a 22 skříní pro vozy z plánovaných 180 vagonů. V ostravském závodě Škoda Group do devíti z nich nyní probíhá montáž vnitřního vybavení a interiéru. V Mnichově také začala produkce řídících vozů, které jsou časově nejnáročnější. První jednotky z tohoto projektu budou na kolejích k dispozici v polovině příštího roku, i když prozatím bez řídícího a restauračního vozu, jejichž schválení do provozu trvá podstatně déle.

„Jak jistě víte, nabídka v Evropě je momentálně nedostatečná. Všichni hledají udržitelnou dopravu a my k tomu máme skvělá řešení. Jedním z nich jsou lokomotivy Viaggo,“ byla úvodní slova prezentace před začátkem prohlídky. Nové vozy slibují ekologičtější, efektivnější, úspornější, a především komfortnější jízdu na dlouhé vzdálenosti. Maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu také urychlí čas, který strávíte na cestě.

A jak celý proces výroby probíhá? V závodě Siemens se začíná od zpracování samotného materiálu na vytvoření skříní pro vozy. Hliník spolu s dalšími kovy je za obrovského tlaku moderním strojem promíchán dohromady. Nedochází zde k jeho roztavení ani k poškození struktury, a proto je mnohem odolnější. Tato metoda umožňuje zachovat co nejvíce vlastností, které by jiným typem zpracování, byly značně oslabeny. Materiál je tak tvrdý, že není možné jeho pevnost vyzkoušet jinak než zničením. Výrobna se proto z velké části spoléhá na digitální technologie, jenž vlastnosti změří a spočítají. Z každé várky se však uchovává část materiálu pro otestování jeho vlastností.

Poté přichází na řadu proces svařování jednotlivých součástí do celku. Díky moderním technologiím se i tato část výroby značně inovovala, což má za následek zvýšení odolnosti spojů a tím i bezpečnosti jízdy ve vlaku. Zapojení moderních robotů do výroby umožňuje spoje vystavit žáru pouze dvakrát na rozdíl od dřívějších alespoň pěti sváření, která byla nutná při manuálních pracích. Robot totiž vydrží vystavení obrovským teplotám. Čím méněkrát se materiál vystaví žáru, tím menší je jeho oslabení. Navíc po každém sváření je nutné spoje sbít dohladka, a to má také značný dopad na strukturu materiálu. Po zhotovení konstrukce se musí ručně upravit nedostatky a vytvořit tím dokonalý prostor, který je možné proměnit v aerodynamickou tlakotěsnou místnost. Tlakotěsnost kabiny totiž brání zaléhání uší při vysoké rychlosti a tlumí hluk z jízdy

Po sestavení celku se odváží na barvení. Prvním krokem je obroušení povrchu, aby zhrubl a barva na něm lépe držela. Zde se opět využívají technologie, které celý proces značně zjednodušují. Bez nich by pracovníci museli denně nosit obrovské třináctikilové přístroje na obroušení a sjednocení povrchu. Inovativnost se dostala i sem a digitalizace umožnila výrazně jednodušší údržbu strojů zapojených do procesu. Po připravení povrchu je čas na nanesení samotného nátěru, což je opět automatizováno. Nástřik se provádí z bezprostřední blízkosti, čímž je do povrchu spíše vtlačen než na něj nanesen. Jelikož se soupravy budou ještě z části pokrývat foliemi, není naprosto nezbytné, aby přechody mezi jednotlivými barvami byly úplně přesné.

Na závěr se na soupravu přidají dveře, okna a další komponenty. Okna pro tyto vozy jsou vybavena novou technologií, která umožňuje lepší průchod signálu mobilních telefonů do interiéru a pomáhá zachovat tepelně-izolační vlastnosti skel. Na voze je poznáte díky nepatrným vzorům na sklech ve tvaru hvězdiček či sněhových vloček.

Nicméně, i takto inovativní závod čelí problémům. Nejaktuálnějším z nich je nedostatek kvalifikované pracovní síly. Dle slov našeho milého průvodce v následujících pěti letech odejde z trhu práce více lidí, než jich nastoupí. Koupit robota a nainstalovat ho nebývá nijak náročné, problém nastává až s tím, jak sehnat někoho, kdo se o něj bude umět postarat a využít ho na maximum. Z toho důvodu se rozhodli začít už u studentů na univerzitě. Nabízejí bakalářské vzdělání, které kombinuje praxi i odborné znalosti, magisterské studium pro budoucí vedoucí pracovníky a další programy. Společnost se také zaměřila na nábor zaměstnanců z dalších sociálních skupin jako jsou lidé s handicapem či příchozí z jiných zemí, kterým nabízí možnost doplňujícího vzdělání.

Tagy